سرد مزاجی
سرد مزاجی و درمان با لیزرتراپی
شهریور ۱۳, ۱۳۹۵
خارج کردن رحم
میوم یا فیبروم رحمی چیست ؟
شهریور ۲۰, ۱۳۹۵

کیست مویی چیست ؟

کیست پیلونیدال,کیست مویی

کیست پیلونیدال,کیست مویی

کیست پیلونیدال یا کیست مویی از سن ۲۴-۱۵ سالگی رخ داده و بعد از سن۴۰سالگی غیر شایع است . این بیماری در مردان شایعتر است و گاهی بدون علامت و حتی بدون درد بوده و فقط در معاینه سوراخ های ریز پوستی دیده می شود و گاهی ترشحات چرکی یا خونابه ای از این سوراخ ها خارج میشود.

بیماری از وجود حفره ای زیر پوستی در فاصله دو باسن و کمی بالاتر از مقعد ایجاد می شود . این حفره که ممکن است اندازه ای به قطر یک الی چندین سانتی متر داشته باشد ، حاوی مو می باشد و توسط چند سوراخ ریز به سطح پوست راه دارد . اگر مجرای این سوراخ ها بسته شود ترشحات چرکی داخل حفره تجمع پیدا می کنند و باعث ایجاد آبسه می شوند که با درد شدید همراه است 

کیست پیلونیدال,کیست مویی

روش های جراحی کیست مویی چیست ؟
روش اول : جراحی باز :
در این روش کیست مویی پس از انجام بیهوشی عمومی و یا بی حسی از کمر خارج می شود و محل عمل بخیه نمی شود . در نتیجه حفره ای به جا خواهد ماند که تدریجا از کف پر خواهد شد . اندازه این حفره به اندازه کیست بستگی دارد . از محل عمل تا حدود یک تا دو هفته ترشحات خارج می شود و پس از آن تدریجا ترشحات کم می شود و پس از حدود دو تا سه ماه بطور کامل توسط بافت های اطراف پر خواهد شد . در این مدت شستشوی محل زخم با سرم شستشو و محلول هایی که جهت ترمیم سریعتر بافت میشوند به شما آموزش میدهم .

روش دوم : جراحی بسته :
در این روش کیست حاوی مو  پس از انجام بیهوشی عمومی و یا بی حسی از کمر ، خارج می شود و محل عمل بخیه می شود و در محل زخم درن برای تخلیه ترشحات تعبیه میشود و حدود ده روز بعد بخیه ها کشیده می شوند.

احتمال عود کیست پیلونیدال چقدر است ؟
بر اساس مطالعات و تحقیقات کیست پیلونیدال احتمال عود حدود ۵۰ درصد را در طولانی مدت دارد که البته این میزان بر اساس حالت بدنی هر فرد و عادات زندگی و نوع عمل متفاوت است .