آیا علائم قبل از قاعدگی مثل بارداریست؟

شیردهی زنان و ویروس HPV
آیا زگیل تناسلی از طریق شیر مادر منتقل می شود؟
شهریور ۲۵, ۱۳۹۷
تبخال تناسلی چیست
تبخال تناسلی چیست و نشانه های آن چه می باشد؟
مهر ۳, ۱۳۹۷

آیا علائم قبل از قاعدگی مثل بارداریست؟

تفاوت علائم بارداری و سندرم PMS

چطور می توان تفاوت بین سندرم PMS و علائم بارداری را تشخیص داد؟

سندرم پیش از قاعدگی یا سندرم PMS منجر به علائم متعددی می شود که بسیار شبیه به علائم اولیه بارداری هم می باشد. در نتیجه، در برخی از زنان به سختی می توان تعیین کرد که باردار است یا اینکه شروع پریودش می باشد.

هم علائم سندرم PMS و هم بارداری می توانند در هر کسی متفاوت باشند، اما اغلب حساسیت سینه ها ،گرفتگی عضلات و تغییرات رفتاری در همه یکی است.

در ادامه هم متخصص زنان در شیراز به همین موضوع اشاره می کند و به مقایسه علائم PMS با علائم شروع بارداری می پردازد و تفاوت های بین این دو را بیان می کند.

علائم شایع PMS یا سندرم پیش از قاعدگی و بارداری :

علائم شایعی که متخصص زنان در شیراز در رابطه با سندرم پیش از قاعدگی و بارداری اعلام می دارد، عبارتند از تغییرات رفتاری، تحریک پذیری، اضطراب، احساس غم و اندوه، یا حس گریه داشتن، همه این ها در شروع بارداری و روز های اول پریود طبیعی دیده می شوند.

علائم سندرم PMS که گفته شد، معمولا متخصص زنان در شیراز هم می گوید که زمان قاعدگی دیده می شوند. اما با این وجود، اگر خانمی تغییرات رفتاری داشت ولی پریود نشد، احتمال بارداری می توان داد.

حتی حس غم و اندوه هم می تواند نشانه افسردگی باشد. پس اگر این حالت ها بیشتر از و هفته طول کشید، ترتیب ویزیت نزد یک پزشک متخصص زنان زایمان را بدهید.

حدود ۱۰درصد از زنان باردار در سراسر جهان، تجربه چنین شرایطی را در دوران قاعدگی دارند، اکثرا افسردگی خیلی در آن ها دیده می شود.

یبوست :

تغییرات هورمونی در زنان یکی از علل یبوست در آن ها می باشد. این نوسانات می توانند حرکات روده را کند کنند.

تحقیقات نشان داده است که یبوست در زمان بارداری تا ۳۸ درصد روی بارداری آن ها تاثیر می گذارد، حتی روی بسیاری از زنان قبل از قاعدگی شان هم تاثیر دارد.

زنان باردار هم معمولا دیده شده که در سه ماهه دوم بارداری شان یبوست داشته اند، در حالی که زنانی که سندرم PMS داشتند، مشکل روده ای شان در همان شروع قاعدگی حل شده است.

درد و حساسیت سینه :

تغییرات در سینه ها علائم شایعی در سندرم پیش از قاعدگی و شروع بارداری می باشند. این تغییرات می توانند شامل :

• حساسیت
  • سنگینی
  • حساسیت
  • احساس التهاب بافت سینه

شدت این علائم در هر فردی متفاوت می باشد.

تفاوت علائم بارداری و سندرم PMS

با این حال، در آن هایی که سندرم PMS دارند، علائم مرتبط با سینه ها هم در آن ها دیده می شود و معمولا هم قبل از دوره پریودشان دیده می شود. اما در اواسط قاعدگی یا آخرای آن بهتر می شود.

در اوایل بارداری، سینه ها ممکن است نسبت به لمس شدن حساس باشند، حتی سنگین تر هم شوند. اطراف نوک سینه هم احتمال دارد که درد و ناراحتی داشته باشند. برخی زنان حتی ممکن است رگه های آبی هم در نزدیکی سینه حس کنند.

علائم درد و ناراحتی های سینه هم، معمولا در هفته اول یا دوم بارداری و نیز پس از زایمان دیده می شود.

خستگی شدید :

هورمون پروژسترون باعث خستگی شدید قبل از قاعدگی می شود. معمولا هم زمانی که پریود شروع می شود، این خستگی سراغتان می اید.

در زنانی که پریودهای سنگین دارند، خستگی شدید می تواند در دوران پریود حل شود. همچنین امکان دارد نشانه ای از کم خونی هم باشد. خستگی شدید یکی از علائم شایع شروع بارداری است. اغلب هم در طی سه ماهه اول بارداری دیده می شود و برخی زنان ممکن است حتی تا ۹ ماه کامل این حس را داشته باشند. خوابیدن به سختی و تکرر ادرارهای شبانه همه می توانند شرایط خستگی در بارداری را تشدید کنند.

چه موقع نزد یک پزشک متخصص زنان مراجعه کنید :

• زنانی که مشکوک به بارداری هستند، باید تست بارداری بدهند. اگر نتیجه مثبت بود، باید ترتیب ملاقاتی با پزشک داد تا بارداری تایید شود و برای مراحل بعدی برنامه ریخته شود.
  • اگر تست منفی بود، اما در طی یکی دو هفته اول پریود شدید، باز هم باید نزد متخصص زنان مراجعه کرد.
  • فقط پزشک زنان زایمان است که می تواند دلیل این پریودهای نامنظم یا وقفه ها را تشخیص دهد. همچنین درباره هرگونه نگرانی در این زمینه می توانند شما را راهنمایی کنند.