آیا بعد از لابیاپلاستی می توان ورزش کرد؟

علت ترشح زنان
چه عواملی منجر به ترشح زنان می شود؟
اردیبهشت ۹, ۱۳۹۷
لکه بینی در دوران بارداری
علت لکه بینی در بارداری چیست؟
اردیبهشت ۲۳, ۱۳۹۷

آیا بعد از لابیاپلاستی می توان ورزش کرد؟

ورزش کردن بعد از لابیاپلاستی

ریکاوری بعد از جراحی لابیاپلاستی :

بسیاری از بیماران روز بعد از انجام لابیاپلاستی مرخص می شوند. جراح و متخصص زنان در شیراز می گوید که در طی ۲۴ یا ۴۸ ساعت اولیه، به بیمار توصیه می شود که کمپرس یخ روی جای جراحی برای کم کردن التهاب و تورم آن بگذارد. اگر دستورالعمل هایی گفته می شود، بعد از جراحی مرتب انجام شود، هیچ حساسیت یا فشاری روی جای جراحی نخواهد بود. لباس های گشاد و نخی باید پوشید، لباس زیر نخی استفاده کرد، مثل زمانی که در بارداری لباس های آزاد استفاده می شود.

بعد از ۷۲ ساعت می توان به فعالیت های روزانه پرداخت، فقط باید مطمئن شد که بین لب های واژن اصطکاک کمی باشد. برخی بیماران روز بعد از جراحی رانندگی می کنند، همینطور داروهای تجویزی که برای درد یا ریلکس کردن عضلات داده شده استفاده نمی کنند. به توصیه جراح و متخصص زنان در شیراز تا دو سه روز انجام هر فعالیتی که شدید باشد، منع شده است. بخیه ها معمولا بعد از ۶ هفته توسط پزشک کشیده می شوند. در طی این ۶ هفته ریکاوری، بیمار استراحت لگنی باید داشته باشند، (نه رابطه جنسی، و نه استفاده از تامپون). باید از حمام داغ یا حمام در وان پرهیزکنند، همچنین در این مدت اجازه شنا کردن در رودخانه یا جای دیگری را ندارند. ورزش های بدنی شدید مثل دوچرخه سواری، سوارکاری، جت اسکی، موتورسواری، و رانندگی باید در طی مدت ریکاوری نباید انجام شوند.

سوالی که در این بین مطرح است، ورزش های سبک تر هم می توان بعد از لابیاپلاستی انجام داد؟

ورزش کردن بعد از لابیاپلاستی

در ادامه به گفته جراح و متخصص زنان در شیراز ورزش هایی که در بالا گفته شد، بیشتر به دلیل جای زخم، کبودی و التهابی است که بعد از جراحی سراغ بیمار می آید، می باشد. زیرا در این صورت روند بهبود سریعتر می شود.

اما به طور کلی باید با پزشک مربوطه مشورت شود. معمولا گفته می شود خودتان باید مربی خودتان باشید و گفته می شود که از لحاظ فیزیکی بدن باید آمادگی برای ورزش کردن را داشته باشد. دو هدف اصلی در عمل لابیاپلاستی احساس جوانی و بهتر به نظر رسیدن لب های واژن می باشد. اما جراحی روند بهبودی را کندتر می کند. برای اینکه نتیجه بهتری بگیرید، توصیه می شود حداقل سه بار در هفته تمرین سبک داشته باشید. دوسه بار در هفته هم شما را روی اندام ایده آلتان نگه می دارد، و هم اینکه آسیب جدی وارد نمی کند.

هفته های اول چون زخم تازه است و اوایل بهبودی می باشد، توصیه نمیشود. اما از هفته دوم به بعد می توان به صورت سبک شروع کرد، سپس سنگین تر کرد. البته طوری که آسیب به خودتان نرسایند؛ اما ورزش کردن به صورت مدیریت شده و سبک می تواند به روند بهبودی بعد از جراحی هم کمک کند.

در نهایت هم که هم به ورزش و فعالیت قبلی خود برگشته اید و هم می توان رابطه جنسی داشت. اما به یاد داشته باشید که خیلی هم فراتر نروید، چون هنوز جای بهبودی دارید.