آیا زگیل تناسلی از طریق شیر مادر منتقل می شود؟

علت ایجاد کیست تخمدان چیست؟ | نظر متخصص زنان در شیراز
کیست تخمدان بزرگترین مشکل این روزهای زنان!
شهریور ۱۸, ۱۳۹۷
تفاوت علائم بارداری و سندرم PMS
آیا علائم قبل از قاعدگی مثل بارداریست؟
مهر ۱, ۱۳۹۷

آیا زگیل تناسلی از طریق شیر مادر منتقل می شود؟

شیردهی زنان و ویروس HPV

ویروس HPV و شیردهی

ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV یک عفونت منتقله جنسی و یا STI می باشد که به انواع سرطان می تواند مرتبط شود، مثل سرطان دهانه رحم یا سرطان گلو. شیردهی زنان ممکن است در رابطه با پخش این ویروس در نوزاد از طریق شیر مادر کمی نگران کننده باشد.

اما در اکثر زنانی که نزد بهترین جراح و متخصص زنان در شیراز مراجعه می کنند و HPV دارند، به آن ها گفته می شود که شیردهی روشی ایمن است. در ادامه بهترین جراح و متخصص زنان در شیراز به بررسی اینکه HPV چگونه انتقال پیدا می کند، خواهد پرداخت.

آیا ویروس HPV از طریق شیردهی انتقال پیدا می کند؟

ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV در آن هایی که رابطه آزاد دارند، بیشتر دیده می شود. معمولا منجر به علائم شدیدی در افراد آلوده نمی شود. با این وجود، برخی خصوصیت های ویروس HPV به عنوان عوامل خطرزا در انواع سرطان ها معرفی می شوند. تحقیقات نشان داده است که ویروس HPV منجر به :

• ۹۰ درصد سرطان های دهانه رحم و مقعد می شود
  • ۷۰ درصد سرطان های واژن و ولوو می شود
  • ۶۰ درصد سرطان های آلت تناسلی مردان می شود

برخلاف این خطرات، یکسری سازمان ها هستند که دستورالعمل های رسمی درباره شیردهی با وجود ویروس HPV می دهند، که احتملا به خاطر این است که HPV شایع است و مزیت های شیردهی با این ویروس ممکن است در معرض خطر قرار گیرند. هیچ سازمانی در صورت داشتن ویروس HPV شیردهی را منع نمی کند.

آکادمی آمرکایی پزشکان اطفال به مادران شیرده توصیه می کند که شیردهی داشته باشند، مگر اینکه دچار ویروس HIV باشند یا داروهای دیگری مصرف کنند. این انجمن همچنین تاکید می کند که شیردهی مزایای سلامتی بسیار دیگری هم دارد، خصوصا برای نوزادان آسیب پذیر و یا بیمار و نوزادان نارس بسیار مهم است. علاوه براین، شیردهی نوزادان می تواند سلامت طولانی مدت آن ها را تضمین کند و پولتان را ذخیره کرده اید.

اداره بهداشت و خدمات انسانی آمریکا در رابطه با سلامت زنان می گوید که ویروس HPV دلیلی برای جلوگیری از شیردهی مادران نیست.

مطالعه ای در سال ۲۰۱۶ نشان داده است که ۴۵ درصد زنان باردار مبتلا به HPV بوده اند. عدم شیردهی فقط به خاطر ویروس HPV می تواند نرخ شیردهی مادران را به طور چشمگیری کاهش دهد. شیردهی یکی از سالم ترین گزینه ها برای نوزادان می باشد و سلامت عمومی آن ها را در طولانی مدت حفظ می کند.

شیردهی زنان و ویروس HPV

مزایای شیردهی مادران عبارتند از :

• کمترین نرخ بیماری های مزمن خاص، از جمله دیابت و چاقی، هم در مادران و هم نوزادان
  • عفونت های کمتر در کودک
  • کمتریخ خطر ابتلا به انواع سرطان ها
  • رشد بیشتر کودک
  • خطر کمتر بیماری های قلبی و کاهش کلسترول بالای خون

طبق گفته انجمن AAP، شیر مادر منبعی غنی و ایده آل برای نوزادان می باشد. این سازمان شیر مادر را بدون هیچ منبع تغذیه دیگری، به مدت ۶ ماه توصیه می کند. بعد از آن، نوزادان باید شیردهی را تا حداقل یک سال یا ۱۲ ماه ادامه دهند.

درمان و پیشگیری :

هیچ درمانی برای ویروس HPV نمی باشد، اما اگر این ویروس منجر به هر علائمی شود، درمان آن ممکن است. اکثرا آن هایی که ویروس HPV دارند علائم خاصی ندارند، معمولا هم به طور خود به خود از بین می روند. اگر این ویروس منجر به زگیل های تناسلی شد، پزشک باید درمان خاصی را در نظر بگیرد.

در حالی که شیوه های رابطه جنسی ایمن می تواند از گسترش این ویروس بکاهد، اما تنها با این راه ها نمی تواند به جلوگیری از آن ها پرداخت. بهترین گزینه، واکسیناسیون می باشد.

واکسیناسیونی که انجام می شود، منجر به گسترش این ویروس نمی شود و از طریق شیر مادر انتقال پیدا نمی کند.