عوارض یائسگی چیست؟

وجود لخته های خون در دوران قاعدگی
دیدن لخته خون در دوران قاعدگی طبیعی است؟
مرداد ۲۱, ۱۳۹۷
مراقبت های بارداری به گفته بهترین متخصص زنان در شیراز
چه کارهایی در دوران بارداری نکنیم؟
مرداد ۲۸, ۱۳۹۷

عوارض یائسگی چیست؟

یائسگی می تواند روی سلامت روح و روان شما تاثیر بگذارد!

با میانسالی که نزدیک می شوید، اغلب استرس، نگرانی، و ترس در شما بالاتر می رود. این امر می تواند منجر به برخی تغییرات فیزیکی هم شود، مثل کاهش سطح استروژن و پروژسترون. گرگرفتگی، تعریق، و دیگر علائم یائسگی که می تواند باعث اختلالاتی شود.

همچنین ممکن است تغییرات عاطفی هم به همراه داشته باشد، مثل نگرانی هایی درباره بالارفتن سن، از دست دادن اعضای خانواده، یا بچه هایی که ازدواج می کنند و خانه را ترک می کنند.

برای برخی زنان، یائسگی ممکن است زمانی برای انزوا یا ناامیدی باشد. خانواده و دوستان ممکن است همیشه نفهمند که چه می گذرد، یا آن حمایتی که زنان نیاز دارند، به آن ها ندهند.

اگر با چنین چیزی دست و پنجه نرم می کنید، ممکن است اضطراب یا افسردگی را بیشتر کند.

تشخیص علائم افسردگی در دوران یائسگی :

هرکسی ممکن است زمان هایی احساس و غم و ناراحتی کند. با این حال، اگر مرتبا احساس  ناراحتی و غصه می کنید، یا پریشانید، ناامید هستید، یا حس توخالی بودن می کنید، احتمال افسردگی باید داد. علائم دیگر افسردگی عبارتند از :

•  تحریک پذیری، سرخوردگی و یا حس تهاجم
  • اضطراب، بی حوصلگی یا تحریک
  • احساس گناه یا بی ارزش بودن
  • از دست دادن علاقه در فعالیت هایی که قبلا از آن ها لذت می بردید
  • مشکل تمرکز یا تصمیم گیری
  • افت حافظه
  • کمبود انرژی
  • خواب خیلی زیاد یا خیلی کم
  • تغییر اشتها
  • درد های فیزیکی غیر قابل توضیح

عوارض افسردگی چه می تواند باشد؟

تغییرات سطح هورمون ها در زمان یائسگی می تواند روی سلامت جسمی و روحی تاثیر بگذارد. همچنین کاهش سریع استروژن ممکن است تنها چیزی نباشد که روی خلق و خو تاثیر می گذارد. عوامل زیر ممکن است منجر به افزایش میزان اضطراب یا افسردگی در زمان یائسگی شوند که عبارتند از :

• تشخیص افسردگی قبل از یائسگی
  • احساسات منفی نسبت به یائسگی یا پیر شدن
  • افزایش استرس یا به خاطر کار یا روابط شخصی
  • نارضایتی از کار، محیط زندگی یا وضعیت مالی
  • عزت نفس پایین یا اضطراب
  • احساس حمایت از طرف افراد دور و برتان
  • ورزش نکردن یا نداشتن فعالیت های جسمی

افسردگی در دوران یائسگی

آیا افسردگی در دوران یائسگی قابل درمان است؟

افسردگی در دوران یائسگی شرایطی قابل درمان است. مهم به یاد داشتن این است که گزینه های درمانی متفاوتی می باشد که به بهبود این علائم  کمک می کند. بنابراین باید پزشک درباره تاثیرگذارترین روش برای درمان شما صحبت خواهد کرد.

درمان افسردگی با دارو و درمان

اگر تغییرات شیوه زندگی تان تاثیری نداشت، پزشک ممکن است یکسری گزینه های درمانی دیگری برایتان پیشنهاد کند. مثل داروهای جایگزینی هورمونی، داروهای ضد افسردگی، یا گفتار درمانی که بسیار توصیه می شود.

درمان جایگزینی استروژن با دوز پایین :

پزشک ممکن است درمان جایگزینی استروژن را تجویز کند، که به شکل قرص خوراکی یا پچ پوستی می باشد. تحقیقات توصیه شان بر این است که درمان جایگزینی استروژن ممکن است برای هردوی علائم جسمی و روحی یائسگی مفید باشد. با این وجود، استروژن درمانی ممکن است میزان سرطان سینه و لختگی خون را افزایش دهد.

داروهای ضد افسردگی :

اگر هورمون درمانی جایگزینی را خواستید، پزشک ممکن است داروهای ضد افسردگی تجویز کند. این داروها ممکن است مدت کوتاهی مورد استفاده قرار گیرند، در حالی که شما آن را به جهت تغییر زندگی تان انتخاب کرده اید، یا ممکن است گاهی نیاز به زمان طولانی تری برای درمان نیاز باشد.

گفتار درمانی :

احساس انزوا ممکن است مانع از به اشتراک گذاشتن تجربیات تان با دوستان تان یا اعضای خانواده تان می شود. پس بهتر است با یک تراپیست آموزش دیده که می تواند به شما در روبرویی با چالش ها کمک کند.