از کجا بهفمیم عفونت مثانه داریم؟

تبخال تناسلی چیست
تبخال تناسلی چیست و نشانه های آن چه می باشد؟
مهر ۳, ۱۳۹۷
جوانسازی واژن بعد از زایمان طبیعی
آیا بعد از زایمان طبیعی می توان واژینوپلاستی کرد؟
مهر ۱۵, ۱۳۹۷

از کجا بهفمیم عفونت مثانه داریم؟

بیماری UTI یا عفونت مثانه

عفونت مثانه چیست؟

عفونت مثانه شایع ترین نوع UTI می باشد. برخی بیماران که نزد جراح و متخصص زنان در شیراز مراجعه می کنند، هیچ علائمی ندارند، علائمشان خیلی کم است. با این وجود، علائم معولی هم هستند مثل دیسوری (منظور درد یا سوزش به هنگام ادرار کردن است)، درد زیر شکم، یا ادرار با بوی بد و غیر طبیعی.

علائم UTI چیست؟ آیا نشان از عفونت کلیه دارد؟

برخی بیمارانی که پیش جراح و متخصص زنان در شیراز می آیند، شکایت از عفونت مثانه دارند، چون برخی عفونت های مثانه حل نمی شوند و ممکن است وضعیت را برای حرکت پاتوژن ها از مجاری ادرار به کلیه ها بدتر کنند. علائم دیگری هم هستند مثل درد کمر (درد یک طرف یا دوطرف پشت)، تب و لرز، حالت تهوع و استفراغ.

چه کسانی در معرض خطر عوارض UTI می باشند؟

با اینکه شاید عفونت مثانه از نظر جراح و متخصص زنان در شیراز وضعیت اورژانسی نباشد، اما می تواند خطر عوارض UTI را بدتر کند، مثل گسترش عفونت به کلیه ها یا جاهای دیگر در بدن، از جمله :

• زنان باردار
  • زنانی که دیابت دارند
  • آن هایی که مشکلات کلیه دارند از جمله سنگ کلیه یا انسداد کلیه
  • افراد سالخورده
  • بیمارانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند
  • مردانی که پروستات دارند
  • افرادی که مبتلا به احتباس ادرار می باشند

بیماری UTI با STD چه فرقی دارد؟

بیماری UTI ممکن است نشانه های شایعی از جمله انواع عفونت ها را داشته باشد، از جمله بیماری های منتقله جنسی یا STD. این بیماری ها شامل گونوره (و گاهی اوقات سیفلیس همراه گونوره دیده می شود)، کلامیدیا و تریکومونیا می باشد. آزمایشاتی هم هست که برای تشخیص بیماری UTI از STD انجام می شود. ترشح مایعی که از آلت تناسلی دیده می شود، یا از واژن، می تواند نشانه ای از بیماری های STD باشد، و همینطور همیشه در بیماری UTI این علائم دیده نمی شوند.

بیماری UTI یا عفونت مثانه

عوارض عفونت دستگاه ادراری یا UTI چه می باشد؟

دو عارضه جانبی بزرگی در پی بیماری UTI می باشد. اولی عفونت است که به هردو یا یکی از کلیه ها سرایت می کند. اگر عفونت همچنان ادامه پیدا کرد، عملکرد کلیه می تواند صدمه دیده و در نتیجه منجر به نارسایی کلیه یا از دست دادن کامل کلیه شود. دومین عارضه این است که عفونت وارد خون شده و اندام های دیگر عفونی کرده و منجر به سپسیس یا مرگ می شود.

علل به وجود آمدن عارضه UTI یا عفونت دستگاه ادراری چه می باشد؟

اکثر بیماری های UTI از زمانی شروع می شود که پاتوژن ها (معمولا باکتری هایی مثل E. coli) به مجاری ادرار می رسند و سپس به مثانه راه پیدا می کنند. ادرار معمولا استریل است، تا زمانی که به مجاری دیستال برسد. زنان در مقایسه با مردان، مجاری کوتاه تری دارند و اکثر پزشکان فکر می کنند مجاری کوتاه تر دلیل اصلی این است که زنان بیشتر از مردان عفونت می گیرند.