حاملگی مولار
دی ۱۳, ۱۴۰۱
آزمایشات قبل از لابیاپلاستی
دی ۱۸, ۱۴۰۱

بهترین قرص برای تنبلی تخمدان

تنبلی تخمدان اصطلاحی است که به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) نسبت داده می‌شود . سندرم تخمدان پلی‌کیستیک یک اختلال هورمونی شایع در زنان در سنین باروری است .

زنان مبتلا به تنبلی تخمدان ممکن است قاعدگی نامنظم یا طولانی مدت داشته باشند یا میزان هورمون مردانه (آندروژن) در بدن آن ها بیشتر باشد. در این شرایط، تخمدان‌ها ممکن است مقدار مشخصی از مایع را در خود جمع کنند که باعث میشود آنها قادر به تخمک گذاری منظم نباشند.

سه ویژگی اصلی این سندرم عبارت است از :

  • سیکل قاعدگی نامنظم
  • بالا رفتن سطح هورمون اندروژن
  • بزرگ شدن تخمدان ها و تشکیل کیست

علائم و نشانه های تخمدان پلی کیستیک

  • افزایش وزن
  • نامنظم شدن سیکل قاعدگی و یا قطع پریود
  • مشکلات باروری، به دلیل برهم خوردن نظم تخمک گذاری
  • افزایش هورمون مردانه(رشد موهای زائد در نواحی مانند صورت، قفسه سینه و..)
  • افزایش چربی پوست و آکنه و تعریق
  • وقفه تنفسی در خواب
  • نازک شدن مو، ریزش موی سر
  • افسردگی و اضطراب

تنبلی تخمدان درمان قطعی ندارد . از آنجایی که این بیماری از نظر ژنتیکی اصلاح شده است ، نمی توان ژن تخمدان را تغییر داد تا مانند یک تخمدان سالم شروع به تخمک گذاری و تخمک گذاری کند . اما درمان برای هر نوع علائم بیمار متفاوت است، به این معنی که درمان بر اساس تشخیص فرد انجام می شود.

اگر فردی در چرخه قاعدگی مشکل داشته باشد، می توان دارو تجویز کرد. اگر فردی مشکل ریزش مو داشته باشد، مصرف داروهای ضد هورمون مردانه می تواند به بهبودی بیمار کمک کند. اما اگر بیمار مشکلات ناباروری داشته باشد، درمان ناباروری شروع می شود و تخمک گذاری برای بارور شدن تخمک تحریک می شود.

اولین و مهمترین قدم در درمان این است که سبک زندگی، ورزش و رژیم غذایی خود را تغییر دهید و حتما به این افراد بگویید که این بیماری تا آخر عمر با شما خواهد بود، اما شدت بیماری متفاوت است و نمی تواند به طور کامل درمان شود. به همه این افراد توصیه می شود که سبک زندگی خود را تغییر دهند.

دریافت تغذیه مناسب از طریق رژیم غذایی و ورزش می تواند تاثیر قابل توجهی بر سلامت شما داشته باشد. زیرا ورزش باعث چاقی و اضافه وزن نمی شود. افراد مبتلا به PCO باید از مصرف غذاهای شیرین پرهیز کنند تا به دیابت مبتلا نشوند که همه اینها می تواند عملکرد تخمدان را تا حد زیادی بهبود بخشد.

بنابراین سبک زندگی برای این بیماران بسیار مهم است و به این بیماران توصیه می شود در سنین پایین ازدواج کرده و هر چه زودتر باردار شوند و این افراد نباید زمان بارداری را به تاخیر بیندازند زیرا زمینه تنبلی تخمدان در آن وجود دارد. از آنجایی که این بارداری ها به تاخیر می افتد، احتمال بروز مشکلات بارداری در آنها بیشتر می شود.

افراد مبتلا به تنبلی تخمدان باید تحت نظر باشند و با پزشک خود در ارتباط باشند و نباید از پزشک خود انتظار معجزه داشته باشند. دکتر ممکن است هریک از داروهای زیر را تجویز کند. اما توجه داشته باشید که این دارو ها نباید به صورت خودسر مصرف شود.

  • کلومیفن
  • متفورمین
  • اسپیرونولاکتون

بسیاری از افرادی که دچار مشکل خفیف تنبلی تخمدان هستند، هنگام تغییر سبک زندگی، اجتناب از استرس محیطی، داشتن رژیم غذایی مناسب و ادامه ورزش، نیاز به مصرف داروهای هورمونی دارند. برخی از این افراد حتی ممکن است بدون درمان تحت نظر قرار گیرند و پس از بازگشت از نظر علائم تحت درمان قرار گیرند.

درمان تنبلی تخمدان در سنین نوجوانی

اگر شخص در سن نوجوانی به تنبلی تخمدان مبتلا شده باشد ، برای درمان تنبلی تخمدان از داروهای ترکیبی استفاده می شود، تا پریود دختر نوجوان منظم گردد .

تنبلی تخمدان در تمام سنین رخ می دهد حتی در سنین یائسگی هم رخ می دهد ، حتی اگر از زمان باروری وی گذشته باشد .

برای درمان تنبلی تخمدان در ابتدا بانوان و دختران عزیز حتما باید جز برنامه خود ورزش و تحرک را قرار دهند ، مصرف غذاهای پرچرب و پرکالری را کاهش دهند .بهترین قرص برای تنبلی تخمدان را بسته به سن شخص ، مدت زمان مبتلا بودن به تنبلی تخمدان واینکه شخص به چه علت به تنبلی تخمدان مبتلا شده است را نمی توان تعیین کرد در هر شخص تنبلی تخمدان متفاوت است .