درمان تیرگی واژن با لیرز
سونوگرافی واژینال
آذر ۸, ۱۴۰۱

خشکی واژن بعد از زایمان

پزشکان متخصص زنان و زایمان یکی از عوامل و علت خشکی واژن بعد از زایمان را در اثر کمبود هورمون استروژن و همچنین پروژسترون می دانند . همچنین به بانوانی که به تازگی زایمان کرده اند ، متذکر می شوند که این مشکل تا زمان شیردهی با آن ها همراه است . متخصصین برای رفع این مشکل و یا کاهش میزان درد در بانوان توصیه می کنند که در زمان داشتن رابطه جنسی ، از روان کننده هایی نظیر لوبریکانت ها و یا روغن زیتون نیز استفاده نمایند.

خشکی واژن چگونه رخ می دهد؟

هورمون استروژن در ایجاد چرخه قاعدگی و باروری تاثیر بسزایی دارد و وظیفه آن رشد اندام های زنان همانند سینه می باشد . همان طور که ذکر شد ؛ این هورمون با افزایش سن و بروز یائسگی کاهش می یابد که همین امر می تواند منجر به بروز خشکی واژن شود. با کاهش استروژن واژن آن حالت سفتی و رطوبت خود را از دست می دهد و دیواره آن نازک و خشک می شود و در نهایت آن حالت کشسانی و الاستیکی خود را از دست داد و با تغییر رنگ آن مواجه خواهیم شد.

علائم خشکی واژن

1. نیاز به دفع ادرار به صوت مکرر ( تکرر ادرار )
  2. عفونت ادراری به صورت مکرر
  3. احساس درد در واژن
  4. احساس سوزش و خارش در واژن
  5. مشاهده خونریزی به همراه درد در حین رابطه جنسی

درمان خشکی واژن با روش لیزر

یکی از ساده ترین و سریع ترین روش های درمانی که می تواند به برطرف شدن خشکی واژن کمک کند، لیزر است. در این روش درمانی با دستگاه لیزر مونالیزا تاچ، ناحیه واژن مورد بررسی و درمان قرار می گیرد. طول موج این دستگاه لیزر، گرمایی تولید می کند که بافت های واژن را برای کلاژن سازی و تولید استروژن تحریک می کند. در روش لیزر درمانی بیمار با هیچ گونه عوارضی مواجه نمی شود و خشکی واژن او به سرعت برطرف می شود.
معمولا این روش درمانی به دلیل داشتن مزایای بسیار زیاد، نسبت به روش های دیگر محبوبیت بیشتری دارد.
از جمله مزایایی که می توانیم برای این روش بیان کنیم، جوانسازی واژن، درمان آتروفی، درمان عفونت های مزمن در ناحیه واژن، رفع خونریزی و درمان واژینیسموس، رفع خارش و سوزش ناحیه واژن، رفع بی میلی جنسی و بهبود روابط جنسی و … است. به علاوه با لیزر می توان اختلالات ادراری ناشی از خشکی واژن را نیز برطرف نمود.