کیست درموئید تخمدان
آذر ۲, ۱۴۰۱
درمان تیرگی واژن با لیرز
آذر ۶, ۱۴۰۱

خونریزی غیر طبیعی واژن

خونریزی غیر طبیعی رحم ، غیر از زمان  دوره قاعدگی اتفاق می افتد . خونریزی از واژن ، در فواصل میان پریود ها، یکی از نشانه های خونریزی غیر طبیعی از رحم می باشد. حتی قاعدگی بیش از هفت روز نیز، جزء خونریزی های غیر طبیعی در نظر گرفته می شود.

در شرایطی که زنان در فاصله زمانی دو عادت ماهیانه خونریزی یا لکه بینی داشته باشند، گفته می شود که وی خونریزی غیر طبیعی واژن را تجربه کرده است.

علل و عواملی مختلفی می تواند در بروز خونریزی های غیرطبیعی از دهانه واژن اثر گذار باشد. برخی از آنها قابل درمان و برخی از آن ها نشانگر بروز برخی از بیماری های خطرناک برای زنان هستند . به همین دلیل توصیه می شود که هرگز نسبت به خونریزی های غیرطبیعی خود بی توجه نباشید و سریعاً متخصصین را در جریان وضعیت خود قرار دهید.

دلایل خونریزی غیرعادی رحمی

دلایل زیادی برای ایجاد خونریزی غیرعادی رحمی وجود دارد. حاملگی یکی از دلایل رایج است . همچنین پلیپ‌ها یا تومورهای فیبروئیدی (ضایعات کوچک و بزرگ) در رحم می‌توانند عامل خونریزی باشند. در موارد نادر، مشکل تیروئید، عفونت دهانه رحم یا سرطان رحم می‌تواند باعث خونریزی رحمی شود .

در بیشتر زنان ، خونریزی غیرعادی رحمی به خاطر عدم توازن هورمونی ایجاد می‌شود . زمانی که هورمون‌ها عامل خونریزی هستند ، پزشکان آن را خونریزی ناشی از اختلال عملکرد رحم (DUB) می‌نامند . خونریزی غیرعادی بخاطر عدم‌توازن هورمون ها در زنان با سنین پایین و یا زنانی که به دوران یائسگی نزدیک می‌شوند رایج‌تر است.

در برخی از زنان جوان مبتلا به خونریزی غیرعادی رحمی ، در طول دوره قاعدگی تخمکی از تخمدان‌ها آزاد نمی‌‌شود (تخمک‌گذاری) . چنین چیزی در  دخترانی که تازه به سن قاعدگی رسیده‌اند رایج است . این مسئله باعث عدم توازن هورمونی می‌شود که در آن استروژن بدن باعث رشد زیاد پوشش یا غشاء داخلی رحم (endometrium) و افزایش ضخامت بیش از حد آن می‌شود . زمانی که در طول دوره‌ قاعدگی ،بدن این پوشش ضخیم را دفع می‌کند، خونریزی بسیار شدید خواهد بود .

ضخیم شدن پوشش داخلی رحم یکی دیگر از عوامل خونریزی در زنانی است که در دهه ۴۰ و ۵۰ زندگی خود قرار دارند. ضخامت پوشش داخل رحم می‌تواند هشداری برای سرطان رحم باشد. اگر دچار خونریزی غیرعادی رحمی هستید و در این رده سنی قرار دارید، باید با پزشک خود مشورت کنید. شاید این شرایط بخشی از فرآیند افزایش سن است، با این وجود باید مطمئن شوید که سرطان رحم عامل آن نیست.

درمان خونریزی های غیرطبیعی رحم

روش های درمانی با توجه به عللی که باعث شده است خونریزی غیر طبیعی رحم رخ دهد انتخاب می شود.

برای مثال بر هم خوردگی توزان هورمونی یکی از دلایلی است درمان خاصی ندارد . بنابراین پزشکان توصیه می کنند که صبوری کنید و از برخی از دارو ها جهت بهبود میزان هورمون ها استفاده شود.

استفاده از ابزار آی یو دی که در داخل رحم قرار می گیرد و با ترشح هورمون هایی در داخل رحم تا حد زیادی از عارضه خونریزی های غیرطبیعی کاهش می دهد.

آیا راهی برای پیشگیری از خونریزی از واژن وجود دارد؟

بله ، رعایت موارد زیر می تواند کمک کننده باشد  :
– داشتن وزن بدنی ایده آل  خانم هایی که چاق هستند و یا کمبود وزن دارند ، بیشتر در معرض مشکلات این چنینی قرار دارند.
– در صورت استفاده از قرص های پیشگیری از بارداری ، این قرص ها باید هر روز و طبق دستور پزشک مصرف شوند .
– اهمیت دادن به ورزش می تواند از میزان استرس که خود یکی از دلایل خونریزی غیر طبیعی از واژن می باشد، کم کند .
 مصرف داروهای ضد التهابی و غیر استروئیدی مانند ناپروکسن و ایبوبروفن می تواند به کمتر شدن خونریزی کمک کند . مصرف این داروها باید روز اول سیکل آغاز و تا زمان توقف خونریزی ادامه پیدا کند .
توجه داشته باشید که از مصرف دارو در صورت سابقه واکنش آلرژیک باید خودداری شود . خانم های باردار ، باید قبل از مصرف دارو این موضوع را به پزشک اطلاع دهند .