عمل کیست تخمدان به روش لاپاراسکوپی
اقدامات قبل از عمل پرینورافی
آبان ۲۸, ۱۴۰۱

زخم دهانه رحم چیست؟

دهانه رحم یا سرویکس مجرای باریکی است که رحم و واژن را به هم متصل می‌کند. هر ماه خون قاعدگی از رحم از طریق دهانه رحم خارج شده و وارد واژن می‌شود. هنگامی که یک زن بچه‌دار می‌شود، دهانه رحم منبسط می‌شود تا به کودک اجازه دهد تا وارد کانال زایمان شود.

بااین‌حال اگر چیزی دهانه رحم را تحریک کند و ملتهب شود، به این عارضه سرویسیت، التهاب یا زخم دهانه رحم گفته می‌شود. اگرچه برخی از افراد ممکن است طی این التهاب هیچ علائمی تجربه نکنند، بااین‌حال، این عارضه اغلب با ترشحات واژینال، خونریزی یا مقاربت دردناک یا تحریک فرج یا واژن همراه است. افراد ممکن است به سرویسیت حاد (که معمولاً در اثر عفونت ایجاد می‌شود) یا مزمن (که معمولاً در اثر تحریک ایجاد می‌شود) دچار شوند.

این بیماری در اکثر موارد، با کمک آنتی‌بیوتیک درمان می‌شود . اما در سایر موارد، لیزر درمانی یا … صورت می‌گیرد . طبق تحقیقات بیش از نیمی از زنان بالغ یا مردان تراجنسیتی که در بدو تولد ، واژن داشتند و زن محسوب می‌شدند (AFAB) در برخی مواقع ، به آن دچار می‌شوند .

سرویسیت در چه افرادی شایعتر است ؟

زخم دهانه رحم یکی از مشکلات خانمها مخصوصا در سنین باروری است . یکسری عوامل باعث شیوع بیشتر زخم و سرویسیت در بعضی افراد می شوند که عبارتند از:

• داشتن رفتارهای جنسی پر خطر مانند نزدیکی محافظت نشده
  • آغاز رابطه جنسی در سنین پایین
  • سابقه ابتلا به عفونت های مقاربتی مانند سوزاک ، سیفلیس و…
  • داشتن پارتنرهای متعدد
  • ابتلا به بیماری زمینه ای مانند دیابت ، نقص سیستم ایمنی ، ایدز و….

زخم دهانه رحم چگونه درمان می شود؟

درمان زخم دهانه رحم شامل فرآیند مشخصی نبوده و پزشک می تواند زخم های خفیف را به کمک تجویز آنتی بیوتیک ها درمان کند.

اگر بانوان در استفاده از روش جلوگیری از بارداری مانند استفاده از کاندوم ها دچار این عارضه شده باشد و یا به علت استفاده از تامپون با این مشکل مواجه شده باشند، تجویز پزشک عدم استفاده از این محصلات خواهد بود.

اگر زخم های دهانه رحم ناشی از رشد سلول های پیش سرطانی باشد راه درمانی استفاده از روش هایی مانند کونیزاسیون و یا LEEP خواهد بود.

شاید گزینه درمانی فیریز کردن نیز به ذهن شما خطور کرده باشد . در این باره باید اشاره کنیم که این روش درماینی ممکن است عوارضی را در پی داشته باشد، بنابراین استفاده از آن در موارد حاد توصیه خواهد شد .