پیش یائسگی چیست و چه علائمی دارد؟
دی ۱۰, ۱۴۰۱
حاملگی مولار
دی ۱۳, ۱۴۰۱

علائم یائسگی در مردان چیست؟

یائسگی مردانه تغییرات مرتبط به سن در سطح هورمون های مردانه را توصیف می کند . همین گروه از علائم مشابه ، به عنوان کمبود تستوسترون ، کمبود آندروژن و هیپوگنادیسم دیررس نیز شناخته می شود .

مردم یائسگی را واژه‌ای زنانه و پدیده‌ای فیزیولوژیک می‌دانند که در آن هومون های زنانه وعادت ماهیانه حول وحوش ۵۰ سالگی قطع می‌شود. جالب است بدانید که مشابه این روند در مردان نیز دیده می‌شود ولی سیر یائسگی مردانه متفاوت‌تر و بسیار آهسته تر از یائسگی زنانه است طوری که برای مرد محسوس نیست ولی در بعضی از مردان این کاهش آنقدر سریع است که مشکلاتی جسمی و زناشوئی برایشان پدید می‌آورد.

تفاوت یائسگی زنان و مردان

یائسگی زنان و اصطلاح یائسگی مردان دو وضعیت متفاوت هستند . در زنان یائسه، تخمک گذاری به پایان می رسد و تولید هورمون در طی یک دوره نسبتاً کوتاه کاهش می یابد . در مردان، تولید تستوسترون و هورمون های دیگر طی مدت زمان زیادی کاهش می یابد و عواقب آن لزوماً مشخص نیست .

آندروپوز

اصطلاحات دیگر که برای یائسگی مردان استفاده می شوند، عبارتند از:

• هیپوگنادیسم مردان
  • کمبود آندروژن در پیری
  • سندرم کمبود تستوسترون

آندروپوز اصطلاح رایج تر برای یائسگی در مردان است که تغییرات مربوط به سن و کاهش سطح هورمون مردانه را توصیف می کند . یائسگی در مردان اغلب وابسته به هیپوگنادیسم است که هر دو بیماری منجر به کاهش سطح تستوسترون و علائم مشابه می شوند. تقریباً ۳۰٪ از مردان در ۵۰ سالگی علائم یائسگی ناشی از پایین بودن تستوسترون را تجربه می کنند. فرد مبتلا به یائسگی ممکن است تعدادی از علائم مربوط به این بیماری را داشته باشد و در صورت عدم درمان مناسب فرد در معرض سایر بیماری های جدی سلامتی مانند پوکی استخوان قرار می گیرد. اما همه مردان آن را تجربه نمی کنند.

عوارض یائسگی مردان

اغلب مردان این مشکل را انکار می‌کنند، درباره‌اش با کسی صحبت نمی‌کنند، همسر یا خودشان را سرزنش می‌کنند، کناره‌گیری می‌کنند، اعتماد به نفسشان از بین می‌رود و روابطشان خراب می‌شود.

آنچه اغلب وضع را بدتر می‌کند ، شرمی است که بسیاری از مردان احساس می‌کنند . آنها تصور می‌کنند تنها فردی هستند که دچار این حالت شده‌اند و یقین دارند همراه با این اختلال (جنسی)‌ مردانگی‌شان از دست می‌رود . در واقع مشکل‌ترین مرحله برای این دسته از مردان، تشخیص مشکل، صحبت کردن با یک فرد قابل اعتماد و طلب کمک هنگام ادامه مشکل است.

این حالت، ترس‌ها و تعارض‌هایی را در مردان به وجود می‌آورد، چراکه در بسیاری از مردان این تمایل، تنها مورد باثبات در زندگی‌شان است.

آنها ازدواج می‌کنند ، بچه‌دار می‌شوند، چاق می‌شوند، دوباره ازدواج می‌کنند و… زندگی‌شان ممکن است دائما در حال تغییر باشد، ولی میل جنسی و عملکرد آن، همراه دائمی و بخشی از وجودشان است. زمانی که این دوست مورد اعتماد نیز آنها را ترک می‌کند، احساس فنا شدن می‌کنند.

در واقع افسردگی از شایع‌ترین شکایات یائسگی مردان بوده و ارتباط نزدیکی با کاهش میل و عملکرد جنسی آنان دارد. بیشتر مردان حتی با وجود بروز علائم اصلی افسردگی درونشان هنوز نمی‌توانند خودشان را به عنوان فردی افسرده تلقی کنند.

علائم افسردگی در این دوران شامل مواردی چون غمگینی، اندیشیدن در مورد مرگ، کاهش تمرکز، احساس بی‌ارزشی، کاهش انرژی، از دست دادن حس لذت در زندگی و افزایش وزن است

از نکات مهمی که می‌توان در مورد افسردگی مردان متذکر شد این است که مردان اغلب به افسردگی به عنوان یک بیماری زنانه نگریسته و حتی در مواردی که می‌دانند مبتلا به این بیماری هستند، به دنبال درمان آن نیستند. همچنین بیشتر مردان از افسردگی‌شان آگاه نبوده، بنابراین هرگز شانس درمان را نخواهند داشت.

از دیگر نکات مهم در مورد افسردگی مردان این است که این افسردگی اغلب تشخیص داده نمی‌شود، زیرا این بیـماری به صورت عصبانیت مزمن، بی‌قراری و احساس خصومت خود را نشان می‌دهد. همچنین در مردان افسردگی با سرزنش دیگران، همسر، روسا و مسائل اقتصادی بروز می‌کند.

به طور کلی احساساتی که مردان در این دوران دارند، اغلب درهم و برهم و آشفته است و در فهم تمایلاتشان دچار اشکال هستند. آنها در این دوره اگر فرزندان نوجوان داشته باشند، تغییرات خودشان، تنش‌های معمول بین والدین و فرزندان را وخیم‌تر می‌کند، بخصوص اگر مانند بسیاری از مردان در حالت انکار این تغییرات باشند.

اگر مردان قادر به رویارویی مستقیم با ترس‌های میانسالی خود نباشند، ممکن است احساسات خود را به فرزندانشان نیز منتقل کنند.