چگونه می توانم بی اختیاری ادرار را درمان کنم؟
شهریور ۲۷, ۱۴۰۱
پولیپ رحم
مهر ۲۴, ۱۴۰۱

علل بروز رکتوسل یا افتادگی رحم چیست ؟

رکتوسل یک وضعیت پاتولوژیک است که در اثر افتادگی اندام های لگن ایجاد می شود و با بیرون زدگی دیواره راست روده به داخل واژن ظاهر می شود . معمولاً در بیمارانی که زایمان سختی داشته اند تشخیص داده می شود .

علائم رکتوسل

بسیاری از زنان مبتلا به رکتوسل هیچ علامتی ندارند و این عارضه فقط در معاینه لگن دیده می شود . به طور کلی ، اگر رکتوسل برای شما علائم یا ناراحتی ایجاد نمی کند ، می توان آن را به حال خود رها کرد.

رکتوسل‌ها‌ی کوچک معمولا علائمی ندارند و فقط طی معاینه جسمی روتین یافت می شوند اما زمانیکه بزرگ باشد بصورت ورم به درون واژن حس می شود. دیگر علائم رکتومی میتواند شامل اجابت مشکل و سخت ، نیاز به فشار دادن واژن و یا فضای بین رکتوم و واژن طی اجابت، فشار آوردن طی اجابت، یبوست تمایل به چند اجابت در روز و درد رکتوم باشد.

هر از گاه مدفوع در ورم کردگی رکتوم گیر میکند و به همین خاطر عمل اجابت سخت میشود . علائم واژنی شامل مقاربت جنسی دردناک ، خونریزی واژن و احساس پری در واژن می باشند.

هنگامی که علائم وجود دارد ، ممکن است موارد ذیل را داشته باشید:

• مشکل در اجابت مزاج
  • احساس برآمدگی یا پری در واژن
  • مشکلات در رابطه جنسی

علل ایجاد رکتوسل چیست؟

موارد بسیاری باعث ضعیف شدن کف لگن و بروز رکتوسل می شوند مانند زایمان طبیعی ، جراحات موقع زایمان (فورسپس ، طی خلاء ، شکاف ، اپی زیاتومی) ، یبوست ، فشار هنگام اجابت و جراحی رکتوم یا هیسترکتومی

لایه نازکی از بافت بین رکتوم و واژن وجود دارد که سپتوم رکتوم واژینال نامیده می شود . رکتوسل ممکن است در اثر فشار روی کف لگن ایجاد شود که می تواند در اثر بارداری، یبوست مزمن، اضافه وزن یا چاقی، سرفه مزمن، یا بلند کردن مکرر وسایل سنگین رخ دهد. رکتوسل با افزایش سن شایع تر است. در بیشتر موارد، علت دقیق مشخص نخواهد شد، به خصوص به این دلیل که بسیاری از علل بالقوه مشترک هستند. گاهی اوقات، بیش از یک عامل در ایجاد رکتوسل نقش دارد. به طور کلی می توان گفت برخی از عوامل هستند که باعث بروز و تشدید افتادگی رحم می شوند. عواملی مانند یبوست های مزمن، سرفه مزمن، بلند کردن مکرر اجسام سنگین و یا فعالیت هایی که باعث بروز فشار روی لگن شود، سبب ابتلا به افتادگی رحم می شود.

درمان غیر جراحی رکتوسل

در صورت خفیف بودن شدت رکتوسل می توان بدون جراحی آن را کنترل و درمان کرد این روش های غیر جراحی عبارتند از:

• می توانید با پیروی از یک رژیم غذایی با فیبر بالا (بیش از ۲۵ گرم فیبر در روز) و نوشیدن ۶ تا ۸ لیوان آب در روز از یبوست جلوگیری کنید.
  • از زور زدن در هنگام اجابت مزاج و نشستن طولانی مدت در توالت بشدت پرهیز کنید.
  • در صورت نیاز از نرم کننده های مدفوع استفاده کنید.
  • تمرینات طراحی شده برای تقویت عضلات کف لگن را انجام دهید.

چه نوع روش های جراحی برای رکتوسل وجود دارد؟

اگر روش ‌های غیر جراحی به کنترل و درمان علائم رکتوسل کمک نکند، ممکن است نیاز به جراحی باشد. صحبت با یک جراح متخصص و خبره می تواند به کسب نتیجه عالی از جراحی کمک کند تا از نگرانی های بیمار کاسته شود. توجه داشته باشید که در بیشتر موارد، جراحی با بیهوشی عمومی انجام می شود و حدود یک ساعت طول می کشد. رایج ترین درمان جراحی ترمیم رکتوسل ترانس واژینال است که ترمیم خلفی نیز نامیده می شود.