علائم و روش درمان برفک واژن
علت تیرگی کشاله ران و واژن
آبان ۱۰, ۱۴۰۱

چسبندگی رحم چیست؟

چسبندگی رحم یا سندرم آشرمن ، هنگامی ایجاد می‌شود که بافت اسکار، بین دیواره‌های داخلی رحم قرار می‌گیرد . لوله‌های مسدود شده که دچار این بیماری هستند، نمی‌توانند بارور شوند.

چسبندگی رحم چگونه تشخیص داده می شود؟

با توجه به تاثیری که چسبندگی رحم در بارداری و چرخه قاعدگی خانم ها دارد ، توصیه می شود در صورت بروز علائم مشکوک حتما به پزشک متخصص در این زمینه مراجعه شود. چرا که تشخیص قطعی این مشکل تنها توسط متخصص زنان و زایمان انجام پذیر است.

پس از مراجعه فرد برای معاینه، پزشک متخصص بسته به شرایط بیمار می تواند یکی از راه های زیر را برای معاینه و بررسی وضعیت بیماری فرد، مشخص و اجرایی نماید.

• هیستروسالپنگوگرام (HSG) ؛ این روش که نوعی پرتونگاری است، تصویری کامل از داخل رحم و لوله های آن به پزشک نشان می دهد تا بتواند وضعیت چسبندگی رحم را بررسی نماید.
  • لاپاراسکوپی روش تشخیص دیگری است که در آن، پزشک پس از بریدن شکم، لوله های باریکی را همراه با دوربینی کوچک وارد رحم بیمار می کند و از این طریق می تواند وضعیت رحم فرد را مشاهده کند. البته این شیوه معاینه، بیشتر در تشخیص آندومتریوز استفاده می گردد.
  • هیستروسکوپی جزو متداول ترین روش های تشخیص و نیز درمان چسبندگی رحم به شمار می آید. در این روش پزشک لوله های سوند را از طریق دهانه رحم، وارد رحم بیمار می کند و به معاینه او می پردازد.

روش های درمان چسبندگی رحم

درمان چسبندگی رحم ،از طریق عمل جراحی و برداشتن قسمت‌های چسبیده شده به دیواره رحم انجام می شود، این جراحی که به هیستروسکوپی معروف است. برای جلوگیری از چسبندگی مجدد معمولا جراح پس از عمل، نوعی وسیله مثل سوند پلاستیکی را به‌طور موقت داخل رحم قرار می‌دهد .

به طور کلی از هیستروسکوپ برای از بین بردن چسبندگی داخل رحمی استفاده می شود ، اگرچه هنوز داده های زیادی وجود ندارد که اثبات کند این روند احتمال سقط جنین را کاهش می دهد. لاپاروسکوپی نیز ممکن است برای دیدن سطح رحم انجام شود تا از سوراخ شدن آن در حین هیستروسکوپی جلوگیری شود. سونوگرافی با وضوح بالا به ویژه به صورت ترکیب با هیستروسکوپی مفید است، همچنین می تواند برای جلوگیری از سوراخ شدن رحم استفاده شود. در موارد شدید، ممکن است بیش از یک روش برای درمان موفقیت آمیز چسبندگی رحم انجام شود.

علاوه بر این، ممکن است به بیمار برای جلوگیری از ایجاد چسبندگی مجدد، هورمون یا NSAIDS (داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی) تجویز شود، و گاهی اوقات جراح زنان ممکن است توصیه کند که یک سوند یا لوله پلاستیکی را درون رحم برای چند روز یا حتی چند هفته نگه دارید تا از دیواره ها در دوران بهبودی حفاظت شود.

پس از آنکه هیستروسکوپی چسبندگی رحم را از بین می برد، در هر نوع حاملگی پس از آن احتمال بروز عوارضی از قبیل زایمان زودرس، خونریزی سه ماهه سوم و اتصال غیر طبیعی جفت به لایه رحم افزایش می یابد.