لابیاپلاستی و میل جنسی
آذر ۱, ۱۴۰۱
خونریزی غیر طبیعی واژن
آذر ۵, ۱۴۰۱

کیست درموئید تخمدان

کیست درموئید یکی از انواع کیست های تخمدان است که توده هایی خوش خیم می باشد. این توده  به علت دارا بودن موادی از جمله مو و غضروف و چربی و دندان با این نام شناخته می شود

و بر اثر بقایای مواد ژنتیک یا سلول های بنیادی ایجاد می شود،که منشاء این سلول ها به دوران جنینی بازمیگردد در واقع می توان گفت کیست ناشی از اختلالی در تکامل بافت پوست در دوران جنینی ایجاد شده این  معمولاً در دوران کودکی تا بزرگسالی قابل مشاهده نیست. این بیماری اکتسابی و عفونی نیست و بیشتر در زنانی با سنین ۲۰ الی ۳۰ مشاهد می شود.

علت ایجاد کیست مویی تخمدان

پزشکان می توانند کیست های درموئید را حتی در نوزادانی که هنوز متولد نشده اند، مشاهده کنند. با این حال  هنوز مشخص نیست که چرا برخی از جنین های در حال رشد کیست درموئید دارند.

کیست درموئید چه زمانی ایجاد میشوند؟

کیست های درموئید معمولا وقتی به وجود می آید که لایه های پوست به طور هماهنگ رشد نمی کند و در بافت پوششی(لایه اپیتلیوم)، فضایی کیسه مانند به وجود می آید و ساختارهای پوستی در این محفظه به دام می افتند.
جنس دیواره سلولی کیست موئی مشابه ساختارهای خارجی پوست مانند فولیکول های مو، غدد عرق و گاهی مو، دندان یا عصب است. این بیماری شکل اکتسابی ندارد و هرچند ظاهری عفونی و کدر دارد، اما عفونی نیست.

چه عواملی در بروز کیست درموئید تخمدان دخیل هستند؟

کیست درموئید از آن دسته کیست های قوی است که می تواند به عنوان یک اعضای بدن شکل بگیرد. البته که هنوز دلیل قطعی در این باره وجود ندارد که چه عواملی در بروز آن نقش دارند اما می توانیم چند مورد از اتفاقاتی که در زندگی هر زنی ممکن است رخ دهد را در ابتلا به کیست درموئید سهیم بدانیم.

  • بارداری و بالطبع آن تغییرات هورمونی که در بدن هر زنی ممکن است ایجاد شود.
  • بالا بودن سطح هورمون های استروژن در هر زنی می تواند یک عامل در ابتلا به کیست درموئید شناخته شود که برای کنترل میزان آن باید به یک متخصص زنان مراجعه کرد و انواع آزمایش های تشخیصی در این خصوص را انجام داد.
  • بروز عفونت شدید در ناحیه لگن خانم ها که یکی از اعضای مهم و حساس در اندام زنانه است ممکن است در ایجاد کیست مویی تخمدانی نقش داشته باشید.
  • همینطور سن هم می تواند در ابتلا به چنین عارضه های موثر باشد، به عنوان مثال در گروه سنی ۲۰-۳۰ سال این عارضه بسیار شایع بوده است.
  • هم چنین اگر سابقه ابتلا به چنین کیست های داشته باشید می تواند برای بار دوم عود کند و به شکل شدید تری ایجاد شود.

کیست مویی تخمدان چگونه تشخیص داده می شود؟

با مراجعه به بهترین متخصص زنان می توانید برای تشخیص کیست درموئید اقدام کنید، تشخیص بالینی به این صورت است که در ابتدا با معاینات فیزیکی در ناحیه لگن می توانند به نوع کیست نیز پی ببرند، اما برای اطمینان خاطر از تشخیص پزشک، انواع آزمایش ها و تصویر برداری ها را تجویز می کند تا با بررسی نتایج آن ها به نوع، شکل و اندازه دقیق تری از این نوع کیست پی ببرد.

درمان کیست تخمدان (کیست درموئید)

در شرایطی که تشخیص انجام شده است، هر چه سریع تر باید به درمان اقدام کنید، در غیر این صورت ممکن است کیست باعث اختلال در عملکرد خون رسانی به اقصاء نقاط بدن شود. هم چنین احتمال بروز مشکلات نازایی نیز وجود دارد. البته قبل از اقدام به درمان، باید تمامی سوابق پزشکی خود را در اختیار پزشک خود قرار دهید، تا با ارزیابی هر کدام از آن ها تصمیمی مشخص گرفته شود.