علائم ناباروری در مردان
مسمومیت بارداری
آذر ۱۶, ۱۴۰۱

کیست شکلاتی چیست؟

با شنیدن نام این کیست ها معمولا توده ای قهوه ای رنگ به ذهن ما می رسد که دور از واقعیت هم نیست. کیست های شکلاتی ظاهری قهوه ای رنگ و قیر مانند دارند که آن ها را بسیار شبیه به شکلات های آب شده کرده است.

این کیست ها سرطانی نیستند و ممکن است در یک یا هر دوی تخمدان ها به صورت تکی یا گروهی تشکیل شوند. علت تیره رنگ بودن آن ها نیز به مواد و بافتی که داخل خود دارند، مربوط می شود. مواد مذکور شامل خون قاعدگی می باشد.

کیست شکلاتی یکی از انواع کیست های تخمدانی است که روی سطح تخمدانها ظاهر می شود. معمولا خانم ها در سنین قبل از یائسگی با این نوع کیست ها مواجه می شوند. بروز این کیست با سطح هورمون استروژن ارتباط دارد. این بیماری در بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از زنان در سنین باروری شایع است.

کیست شکلاتی چه علائمی دارد؟

کیست‌های شکلاتی ممکن است در برخی زنان، علائمی را ایجاد کنند. سایر زنان ممکن است هیچ نشانه‌ای را تجربه نکنند. از سوی دیگر، اندازه کیست لزوما بر شدت یا وجود علائم تاثیر ندارد. این بدین معنی است که زنی که کیست کوچکی دارد ممکن است علائم داشته باشد، درحالی‌که زنی که کیست بزرگتری دارد هیچ علائمی نشان ندهد. اندازه کیست‌ها از دو تا ۲۰ سانتی‌متر متفاوت است. وقتی علائم بروز پیدا می‌کنند معمولا شبیه علائم آندومتریوز هستند. آن‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

• دوره‌های قاعدگی دردناک و همراه با گرفتگی
  • درد لگن که به چرخه قاعدگی ارتباط ندارد
  • دوره‌های قاعدگی نامنظم
  • درد در هنگام رابطه جنسی
  • ناباروری برای برخی از زنان

اگر کیست پاره شود، می‌تواند دل‌درد شدید و ناگهانی‌ای را در سمتی که قرار گرفته است ایجاد کند. این شرایط می‌تواند شرایطی اورژانسی باشد. بنابراین، اگر فکر می‌کنید که پاره شدن کیست شکلاتی را تجربه می‌کنید لازم است با اورژانس تماس بگیرید. همچنین، درصورتی‌که علائم کیست شکلاتی را تجربه می‌کنید مهم است که در این مورد با پزشک متخصص صحبت کنید.

کیست شکلاتی و خطر ناباروری

آندومتریوز ارتباط نزدیکی با ناباروری دارد. حدود ۵۰ درصد از زنان مبتلا به اندومتریوز و اندومتریوما برای باردار شدن مشکل دارند. در بین زنان نابارور حدود ۳۰ درصد آندومتریوز دارند.

دقیقاً مشخص نیست که این شرایط چگونه بر باروری تأثیر می گذارد، اما پزشکان فکر می کنند افزایش خطر ممکن است به این دلیل باشد:

1. کاهش در “ذخیره تخمدان” یا تعداد تخمک های موجود برای لقاح: این ممکن است به دلیل اثرات هورمونی کیست ها باشد.
  2. التهاب: اعتقاد بر این است که التهاب ممکن است با عملکرد اسپرم و سلول های تخمک تداخل داشته باشد و لقاح را دشوارتر کند.
  3. مایع در کیست ها: این ممکن است منجر به ایجاد جنین هایی شود که زنده نمی مانند.

درمان کیست شکلاتی

درمان کیست شکلاتی به علائم و همچنین تمایل فرد به بارداری بستگی دارد. در برخی موارد، پزشک ممکن است منتظر بماند و بعد از انجام آزمایش ها و سونوگرافی تشخیص دهد که کیست رشد می کند یا نه.

پزشکان ممکن است انجام عمل جراحی یا برداشتن کیست را در مواقع زیر توصیه کنند:

• کیست بسیار بزرگ است؛
  • قاعدگی دردناک است؛
  • علائم ناباروری وجود دارد.

پس از جراحی، آندومتریوم و سایر علائم آندومتریوز می تواند دوباره ظاهر شود؛ بنابراین ممکن است چند روش برای درمان لازم باشد. گاهی اوقات، پزشکان روشی به نام «اووفرکتومی» را انتخاب می کنند؛ با استفاده از این روش تخمدان ها برداشته می شوند و علائم آندومتریوز کمتر می شود. با این حال، پزشکان این روش درمانی را برای خانم هایی که شانس باروری دارند، توصیه نمی کند.

پزشک بعد از انجام سونوگرافی می تواند تشخیص دهد که کیست از نوع آندومتریوز است یا خیر. به ندرت، کیست آندومترویز سرطانی است. بنابراین، در صورتی که کیست بزرگتر از ۴ سانتی متر یا در حال رشد باشد، پزشک ممکن است خارج کردن آن را توصیه کند.