جراحی بواسیر و شقاق زنان

هموروئید یا بواسیر بیماری بسیار شایعی است که افراد در سنین مختلف چه جوان و چه پیر را مبتلا میکند حدود ۷۵ درصد افراد به ویژه افراد بالای ۳۰ سال در طول زندگی خود به این بیماری مبتلا می شوند .

شقاق یا فیشر مقعد یک اولسر خطی در کانال انال می باشد که با درد و خون ریزی همراه است . شقاق حاد یا فیشر حاد معمولا با درمان محافظتی فیشر بهبود می یابد ولی شقاق مزمن اکثرا نیاز به جراحی فیشر دارد. انواع بیماری ها به خصوص شقاق یا فیشر حاد در مراحل اولیه با کمترین هزینه قابل درمان است اما هرچه فیشر مزمن می شود درمان سخت تر و هزینه درمان بالا خواهد رفت. بنابراین برای مراجعه به پزشک متخصص و جراح خجالت نکشید و به موقع برای درمان اقدام کنید.

علایم و نشانه های هموروئید

• خونریزی : اولین و شایع ترین علامت هموروئید خونریزی است . خونریزی هنگام اجابت مزاج است که پس از دفع مدفوع سفت ایجاد می شود و به صورت خون روشن و تازه دیده می شود .
  • بیرون زدگی : دومین علامت بیرون زدگی است که گاهاً بالشتک های هموروئیدی از مقعد خارج شده که خود به خود جا رفته و یا برای جا اندازی نیاز به دستکاری دارند و گاهی آنقدر وسیع هستند که با دستکاری جا نمی رود.
  • درد : سومین علامت درد است که در هموروئید های درجه سوم، چهارم عارضه دار و هموروئیدهای خارجی متورم دیده میشود.

روش های درمانی هموروئید

درمان دارویی هموروئید :

که معمولاً برای هموروئیدهای خفیف درجه اول و یا دوم توصیه می شود که هدف آن کنترل یبوست به وسیله مصرف رژیم های غذایی پر فیبر مثل میوه جات و سبزیجات ، و گاهی استفاده از ملین ها  میباشد .

درمان های سرپایی هموروئید :

شامل سوزاندن با کوتر یا لیزر ، منجمد کردن ، روش بستن هموروئید با حلقه لاستیکی و بستن شریان هموروئید با استفاده از داپلر (التراسوند) , یا کوچک کردن پاگه هموروئیدی با لیزر غیر جراحی است. ولیکن هیچکدام درمان قطعی برای تمام انواع هموروئیدها نبوده احتمال موفقیتشان کم , عوارض شان بیشتر(مانند خونریزی شدید , عفونت ) و درصد عود بالابوده و اکثرا برای هموروئیدهای درجه یک و دوم مناسب بوده و به صورت سرپایی با یا بدون استفاده از بی حسی در مطب قابل انجام است این روشها  در مورد هموروئیدهای خارجی و یا مخلوط و درجه چهار قابل انجام نیست.

جراحی هموروئید :

بافت هموروئیدی بطور کامل برداشته می شود اخیرا از لیزر نیز جهت انجام این عمل استفاده میشود . در جراحی با روش بسته با کمک وسیله استاپلر کل هموروئید ها با هم برداشته میشوند ولی برای همه کاربرد ندارد و عارضه آن بالا و گران است است.

لیزر شقاق مقعد

کاربرد لیزر در درمان شقاق

در شقاق حاد می توان از لیزر های کم توان برای درمان استفاده کرد. لیزر هفته ای ۳-۲ جلسه و کلا تا ۱۲ جلسه می تواند ادامه یابد. در این روش لیزر به ترمیم زخم و کاهش درد کمک می کند.
در شقاق مزمن که به درمان های محافظه کارانه جواب نداده است می توان از لیزر های پر توان استفاده کرد. با این نوع لیزر زخم شقاق و زایده پوستی آن برداشته شده و عمل اسفنکتروتومی انجام می شود.

فواید لیزر در درمان شقاق

چرا استفاده از لیزر  به جراحی باز شقاق ارجح است ؟

لیزر در هنگام برش و برداشتن تگ پوستی انتهای عصب بریده شده را ترمیم می کند و در نتیجه بیمار بعد از  عمل درد نداشته یا درد بسیار کمی دارد

تورم بافتی بعد از عمل شقاق با لیزر بسیار کم است زیرا لیزر عروق لنفاوی باز شده حین عمل را می بندد و از تورم جلوگیری می شود

اسکار و فیبروز بعد از عمل شقاق با لیزر بسیار کمتر است

لیزر عروق کوچک بریده شده در هنگام عمل شقاق را ترمیم می کند و در نتیجه خون ریزی هنگام عمل کاهش میابد-

عمل لیزر شقاق بطور سرپایی و بدون بیهوشی قابل انجام است-

بیمار فقط شب اول استراحت می کند و نیاز به استراحت بیشتر ندارد .

بیمار بازگشت سریع تر به محیط کار و زندگی طبیعی خود دارد-

با این نوع لیزر می توان تمام انواع هموروئید و حتی شقاق و فیستول همزمان را درمان نمود-

لیزر محیط عمل را استریل کرده و باعث کاهش عفونت محل عمل می شود. قابل ذکر است به همین علت انتقال بیماری های ویروسی از جمله هپاتیت و ایدز به صفر می رسد.

لیزر هنگام عمل به بافت اطراف صدمه نمی زند و مانند کوتر باعث نکروز نمی شود به همین علت درد بعد از عمل کاهش داشته و به اسفنکتر مقعد آسیبی وارد نمی شود. این مزیت لیزر باعث کاهش عارضه بی اختیاری مقعد می شود .