آزمایشات قبل از لابیاپلاستی
دی ۱۸, ۱۴۰۱

کیست بارتولن

مسدود شدن دهانه غدد بارتلون به دلایل عمدی یا سهوی باعث تجمع ترشحات درون آن خواهد شد و در نهایت فرد با کیست بارتلون همراه خواهد بود. درد و التهاب از اولین و شایع ترین علائم این بیماری است ،

معمولا تورم یک طرفه در واژن نیز احساس می شود، فرد مبتلا احساس می کند که لب های آلت تناسلی اش بزرگ تر شده است.درمان کیست بارتولن با تجویز آنتی بیوتیک موجب می شود تا از عفونی شدن آن جلوگیری به عمل آید، در صورتی که این کیست بسیار بزرگ باشد نیاز به تخلیه آن داریم و البته این کار با برش یا سوزن انجام می شود.

علائم کیست بارتولن

اگر کیست بارتولین کوچک و غیر عفونی دارید، ممکن است متوجه آن نشوید. اگر کیست رشد کند، ممکن است توده یا توده ای را در نزدیکی دهانه واژن خود احساس کنید. اگرچه کیست معمولاً بدون درد است، اما می تواند حساس باشد.

عفونت کامل کیست بارتولن می تواند در عرض چند روز رخ دهد. اگر کیست عفونی شود، ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

• یک توده حساس و دردناک در نزدیکی دهانه واژن
  • ناراحتی هنگام راه رفتن یا نشستن
  • درد هنگام مقاربت

چند نکته در رابطه با بارتولن

کاتتر ورد کوپر سرجیکال: این بهترین درمان است. یک لوله کوچک به طول ۶ سانتی متر با یک بادکنک کوچک در یک سر استفاده می شود. هنگامی که آبسه یا کیست را باز کردیم، لوله کاتتر را داخل دهانه قرار می دهیم تا مطمئن شویم که پوست دوباره بسته نمی شود. این روش بسیار موفق است حدودا (۸۰-۹۰%) موفقیت.

آنتی بیوتیک ها: استفاده از آنتی بیوتیک برای آبسه توصیه نمی شود زیرا بعید است که موثر باشد. برای اینکه آنتی بیوتیک ها عمل کنند، باید خونرسانی خوبی به عفونت وجود داشته باشد. آبسه خون خوبی ندارد. بنابراین از آنتی بیوتیک استفاده نمی شود مگر اینکه شرایط پیچیده و عفونت پوستی اطراف وجود داشته باشد.

برش و درناژ: این روش به سادگی باز کردن آبسه یا کیست و تخلیه آن است و بلافاصله جواب می دهد، اما متأسفانه، این شکل از درمان احتمال بازگشت آبسه یا کیست به محض بسته شدن مجدد دهانه را دارد.

Marsupilization: این یک روش درمانی قدیمی و استاندارد است که یک دهانه بزرگ ایجاد می کند و سپس لبه های داخلی مجرا را به پوست بخیه می کند تا باز بماند. نتایج این روش و کاتتر ورد یکسان است. معمولا به ندرت از این روش استفاده می شود، زیرا باعث ناراحتی زیادی می شود و به آرامی بهبود می یابد. ممکن است مواقعی نیاز یه انجام این کار باشد اما این موارد بسیار نادر است.

جراحی برداشتن کیست بارتولن

در مواردی که غده بارتولن درگیر شده باشد معمولاً پیشنهاد می شود که از روش جراحی کمک گرفته شود. همچنین در مواردی که کیست بارتولن به طور مکرر تشکیل شود از این روش استفاده می شود. این عمل تحت بیهوشی عمومی انجام می گیرد و طول مدت جراحی در زمان کوتاهی انجام می شود.

احتمال دارد که نیاز به بستری بیمار در بیمارستان به مدت ۲ تا ۳ روز باشد. خطر این نوع جراحی شامل خونریزی، کبودی و عفونت زخم است. در صورتی که زخم عفونت کند، از انتی بیوتیک مناسب با توجه به تشخیص پزشک استفاده می شود. زیرا لازم است که عفونت برطرف گردد.

نتیجه گیری

به طور کلی اگر بخواهیم کیست بارتولن را مورد بررسی قرار دهیم و علائم آن را بیان کنیم بهتر است شما با این نوع کیست به خوبی آشنا باشید. در واقع این کیست یک توده پر از مایع چرکی و روان است که در ابتدای واژن و کنار دیواره های واژن پدید می آید. این غدد اگر درون لوله واژن باشند می ‌توانند موجب انسداد این لوله شده و فعالیت های جنسی فرد را مورد اختلال قرار دهند.

علائمی که برای وجود این کیست وجود دارد، با توجه به اندازه آن و همچنین عفونی و غیرعفونی بودن آن متغیر خواهد بود. معمولاً این کیست درد چندان زیادی ندارد اما در برخی افراد می‌ تواند موجب ایجاد درد و ناراحتی کند. درد در هنگام راه رفتن، درد هنگام نشستن، در هنگام مقاربت و داشتن تب بالا نیز می تواند از علائم این کیست باشد. به طور کلی هیچ راه و روشی برای جلوگیری از این کیست وجود ندارد اما رعایت بهداشت فردی و رابطه ‌های ایمن می ‌تواند راهی برای جلوگیری از بروز این کیست باشد.

لذا در رابطه با این کیست باید بدانید اگر به دلایل مختلف دچار این کیست شدید هرگز ناراحت نباشید و دچار استرس و ترس نشوید چرا که حتی می‌ توان با استفاده از درمان های خانگی این کیست را از بین برد پس هیچ گونه نگرانی بابت آن نداشته باشید. تنها می توانید با مراجعه به یک پزشک متخصص مانع از رشد سریع آن گردید.