پارگی رحم
دی ۴, ۱۴۰۱
چرا عمل های زیبایی واژن پرطرفدار هستند؟
دی ۷, ۱۴۰۱

تست نوار مثانه

تست های یورودینامیک برای تشخیص بی اختیاری ادرار یا سایر علائم ادراری استفاده می شود. اکثر آزمایشات مربوط به توانایی مثانه در نگه داشتن ادرار و سپس آزادسازی کامل آن بدون شروع و توقف است.

هدف از انجام تست‌های یورودینامیک

درواقع هدف از تست نوار مثانه،تشخیص روش مناسب درمان در مشکلات سیستم ادراری می‌باشد. تست یورودینامیک، اطلاعات کاربردی در خصوص پاتوفیزیولوژی اختلالات سیستم ادراری ارائه می‌دهد. این تست‌ها بر اساس مشکلات گوناگون ادراری، گروه بندی می‌شوند. به بیان ساده‌تر می‌توان گفت: تست یورودینامیک، نوع بی‌اختیاری را مشخص می‌سازد.

تست یورودینامیک چگونه انجام می‌شود؟

در فضای اتاقی خصوصی بیمار در آن قرار می‌گیرد.دستشویی مخصوص به نام جریان‌سنج وجود دارد که هنگام استفاده از آن توسط بیمار، میزان ادرار را اندازه‌گیری می‌کند. در مرحله بعد تست فراصوت انجام می‌شود. در این تست، با مالیدن مقداری ژل مخصوص، بر روی مثانه و حرکت یک پروب، میزان حجم خالی مثانه را اندازه گیری می‌کنند. و یا از طریق کاتتر باقیمانده ادرار اندازه گیری میشود.
مرحله سوم بررسی روند کار مثانه هنگام پر شدن است. برای این تست، سوند را وارد مثانه می‌کنند. از طریق سوند مثانه را پر کرده و با سنسورآن، میزان فشار مثانه در این هنگام را بررسی می‌کنند. در این زمان، فرد باید موقعی که احساس پری در مثانه کرد، به پزشک اعلام کند. در مرحله بعد، فرد باید با همان مثانه پر از ادرار، سرفه کند تا نوع بی‌اختیاری و دیگر اختلالات تشخیص داده شود.

نحوه آمادگی برای آزمایش یورودینامیک

اکثر این تست ها نیاز به برنامه ریزی خاصی ندارند. اما برای برخی ممکن است از شما خواسته شود قبل از آزمایش مایعات بنوشید تا مثانه شما پر شود.

بعد از تست یورودینامیک چه اتفاقی می افتد؟

بعد از تست یورودینامیک یا نوار مثانه ممکن است هنگام ادرار کردن، ناراحتی یا درد خفیف داشته باشید. این فقط باید چند ساعت طول بکشد. حتی ممکن است به دلیل کاتتر مقدار کمی خون مشاهده کنید. اگر در هر ساعت و به مدت دو ساعت ۲۵۰ تا ۵۰۰ سی سی آب بنوشید، ممکن است این علائم کاهش یابد.

پزشک شما ممکن است حمام آب گرم یا نگه داشتن یک پارچه گرم و مرطوب روی دهانه مجرای ادراری را نیز پیشنهاد کند. همچنین ممکن است به شما گفته شود در صورت نیاز از داروهای مسکن بدون نسخه استفاده کنید.

در برخی موارد، پزشک شما ممکن است برای جلوگیری از عفونت به شما یک نسخه آنتی‌بیوتیک بدهد، اما این همیشه ضروری نیست. با این حال، اگر علائم عفونت مانند تب، لرز یا درد زیاد دارید، باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.