سرطان آندومتریال چیست؟

رابطه جنسی و فشار خون بالا
آیا فشار خون بالا روی رابطه جنسی تاثیر دارد؟
اردیبهشت ۱۷, ۱۳۹۶
آتروفی واژن و علائم آن
اردیبهشت ۳۱, ۱۳۹۶

سرطان آندومتریال چیست؟

درمان سرطان تخمدان با ویتامین D

سرطان آندومتریال یک نوع سرطان می باشد که از رحم ریشه کرده و شروع می شود. همانطور که جراح و متخصص زنان در شیراز اشاره می کند، رحم به شکل توخالی می باشد، و در اندام های لگنی گلابی شکل است؛ جایی که جنین در آن شکل می گیرد.

سرطان آندومتریال در لایه ای از سلول هایی تشکیل می شود که خط رحم را پوشش داده اند. حتی جراح و متخصص زنان در شیراز تاکید می کند که سرطان آندومتریال گاه سرطان رحم هم نامیده می شود. انواع دیگری از سرطان می باشد که در رحم تشکیل می شود، از جمله سارکوم رحمی، اما کمتر از سرطان آندومتریال رواج دارند.

سرطان آندومتریال اغلب در مراحل اولیه تشخیص داده می شود. به توصیه جراح و متخصص زنان در شیراز چون اولین نشانه اش معمولا خونریزی های غیرعادی واژینال می باشد، که خانم ها را مجبور به مراجعه به پزشک متخصص می کند. اگر این سرطان زودتر تشخیص داده شود، اغلب جراحی برداشتن رحم صورت می گیرد.

سرطان آندومتریال

علائم سرطان آندومتریال :

نشانه ها و علائم این سرطان به شرح زیر ممکن است باشند :

• خونریزی های شدید واژینال بعد از یائسگی
  • خونریزی بین دوره های پریود
  • ترشحات خونی یا آبکی و غیرعادی که از واژن می آیند
  • درد لگن

چه زمانی نزد پزشک بروید؟

در صورتی که نشانه ها و علائم نگران کننده ای دیدید، نزد پزشک بروید، مثل خونریزی های شدید واژینالی یا ترشحاتی که هیچ ربطی به پریود ندارند، یا دردهای لگنی و نیز درد حین رابطه جنسی.

دلیل به وجود آمدن چنین سرطانی چیست؟

پزشکان دقیقا نمی دانند که علت چنین عارضه ای چیست. چیزی که تقریبا شناخته شده این است که گاها هم رخ می دهد، اینکه سلول های موجود در آندومتر با جهش ژنتیکی رخ می دهند. جهش ژنتیکی طبیعی سلول های سالم و نرمال را به سلول های غیرعادی تبدیل می کند. سلول های غیرعادی خارج از کنترل تکثیر و رشد می کنند، و در زمان تعیین شده ای هم از بین نمی روند. این سلول های سرطانی با جمع شدن کنار هم تشکیل تومور می دهند. چنین سلول هایی در نزدیک بافت ها جمع می شوند و با جداشدن از تومورهای اولیه در هر جایی از بدن پخش می شوند.(متاستاز)

منبع : http://www.mayoclinic.org