علت خشکی واژن چیست؟ و چگونه درمان می شود؟

سرطان تخمدان یک سرطان فامیلی جدی در زنان
عامل اصلی مبارزه با سرطان تخمدان چیست؟
آبان ۲۲, ۱۳۹۵
راه های جلوگیری از تبخال تناسلی با نظر متخصص زنان در شیراز
تبخال تناسلی چیست و نشانه های آن چه می باشد؟
آبان ۲۴, ۱۳۹۵

علت خشکی واژن چیست؟ و چگونه درمان می شود؟

علت خشکی واژن به گفته متخصص زنان در شیرازچیست؟

خشکی واژن از شایع ترین عواملی ست که در دوران یائسگی رخ می دهد.

خشکی واژن به گفته متخصص زنان در شیراز جز مشکلات جنسی می باشد که خانم ها با آن برخورد می کنند. از شایع ترین مشکلات دوران یائسگی کم شدن رطوبت واژن می باشد. البته در هر سنی ممکن است رخ دهد. اما بیشترین مورد در دوران یائسگی می باشد. به دلیل تغییر هورمون ها هم می باشد. اما چگونگی فهمیدن چنین مشکلی چطور است؟ راه و روشی برای درمان آن می باشد؟

خشکی واژن را متخصص زنان در شیراز به دلیل تحلیل واژن می داند. تحلیل واژن هم بخاطر نازک شدن و التهاب دیواره واژن به خاطر کاهش هورمون استروژن می باشد. هنگام مقاربت جنسی به دلیل تحریک جنسی، با افزایش جریان خون به سمت دستگاه تناسلی، سبب افزایش ترشحات واژن و لغزندگی آن می شود. از جمله دلایل یائسگی تغییرات هورمونی بخاطر قاعدگی، افزایش سن، یائسگی و زایمان و شیردهی می باشد. که تاثیرگذار در رطوبت واژن است.

طبق نظر متخصص زنان در شیراز علائم خشکی واژن عبارتست از سوزش و خارش واژن، درد واژن، درد یا کمی خونریزی هنگام مقاربت جنسی، تکرر ادرار، عفونت ادراری.

درمان خشکی واژن با نظر متخصص زنان در شیراز

یکی از علت های اصلی خشکی واژن را کاهش استروژن مطرح کردیم. اما دلایل کاهش استروژن چیست؟ اولین دلیل، یائسگی و زمان قبل از آن می باشد. زایمان، شیردهی، یا تاثیرات روش های درمانی مثل سرطان تخمدان ها، برداشتن تخمدان ها، کشیدن سیگار و اختلال در سیستم ایمنی بدن. گاه داروهایی مثل داروهای سرماخوردگی، یا آلرژی که ضد احتقان دارند، باعث کاهش رطوبت در بسیاری از قسمت های بدن از جمله واژن می شوند. سندرم شوگرن هم که یک بیماری خود ایمنی ست به بافت های سالم حمله کرده و سبب خشکی دهان و چشم می شود. علاوه بر آن سبب خشکی واژن هم می شود. و در آخر شستن واژن با مایعات شوینده که تعادل شیمیایی واژن را به هم ریخته و باعث خشکی آن می شود.

از راه های تشخیص، معاینه ناحیه لگن، تست پاپ اسمیر و آزمایش ادرار است که توسط پزشک متخصص زنان معاینه می شود. یکی از راه های درمان خشکی واژن، استفاده موضعی از استروژن واژینال است. راه دوم استفاده از مواد لغزنده و مرطوب کننده می باشد. البته از مواد لغزنده ای استفاده کنید که گلیسیرین نداشته باشند. قبل از مصرف این مواد حتما با پزشک متخصص زنان خود مشورت کنید. راه سوم، توجه به رابطه جنسی تان با همسرتان می باشد؛ داشتن یک رابطه جنسی مناسب و منظم با همسر، خشکی واژن را کم می کند. راه چهارم جلوگیری از مصرف موضعی این مواد می باشد: سرکه، ماست یا مواد شوینده، کرم مرطوب کننده دست، صابون های ضد باکتری، کف صابون، یا مواد شوینده معطر.