با خشکی واژن چه کنیم؟

خونریزی در دوران بارداری
آیا پریود شدن در بارداری ممکن است؟
مهر ۲۲, ۱۳۹۷
درمان هیپرتروفی لابیا
علت بزرگی لابیا چیست؟
آبان ۶, ۱۳۹۷

با خشکی واژن چه کنیم؟

لیزر درمانی خشکی واژن

درباره خشکی واژن چه می دانید؟

با بیمارانی که نزد متخصص زنان در شیراز مراجعه می کنند، بسیاری شکایت از خشکی واژن و عوارض آن دارند. سوالی که شاید خیلی درباره آن از متخصص زنان در شیراز شود، درمان خشکی واژینال با لیزر می باشد؛ اینکه امکان پذیر است یا خیر!

واژن یکی از اعضای شگفت آوریست که خودش خود را تمیز می کند و کشسانی دارد. هورمون های جنسی هم به آن اضافه کنیم، در نتیجه واژن برای اینکه در رابطه جنسی برای زن مشکلی ایجاد نکند، مرطوب می باشد.

خشکی واژن هم که با نام آتروفی واژن شناخته شده است، می تواند منجر به سوزش یا خارش و حساسیت، خونریزی بعد از مقاربت و درد یا ناراحتی در طی رابطه جنسی داشته باشد. این واژن علائم گسترده ای را شامل می شود، حتی در شدت آن هم همینطور، می تواند بسیار وسیع باشد. قبل از اینکه سراغ درمان آن برویم، بهتر به توصیه متخصص زنان در شیراز عواملی که منجر به این عارضه می شوند را بررسی کنیم.

چه عواملی منجر به خشکی واژن می شوند؟

با گفتن واژه خشکی واژینال، معمولا بحث اضطراب پیش می آید، یا واکنش های آلرژیک، خشکی و کم آبی بدن، و حتی استفاده از داروهای سرماخوردگی. با این وجود، ریشه این مسائل همیشه کاهش سطح استروژن گزارش شده است. همچنین می تواند در صورت موارد زیر دیده شود :

• یائسگی
  • بارداری، زایمان و شیردهی
  • یائسگی با برداشتن تخمدان ها
  • درمان های سرطانی یا مصرف داروهای آنتی استروژن

چه کاری می توان برای آن کرد؟ آیا می توان برای درمان خشکی واژن از لیزر استفاده کرد؟

آتروفی واژن در دوران قبل از یائسگی، یائسگی یا به خاطر درمان سرطان، همانطور که ذکر کردیم رخ دهد. این شرایط منجر به خشکی واژن، التهاب و حساسیت می شود. در نهایت که تکرر ادرار و درد در مقاربت جنسی خواهد داشت.

برای درمان آتروفی واژن، گاها دیدید که از درمان های استروژن تراپی استفاده می شود. برنامه لیزر واژن جایگزینی غیر هورمونی و خاص برای زنان حساس به هورمون استفاده می شود. (مثل سرطان سینه یا دیگر سرطان های زنان) همچنین خانم هایی که نمی خواهند در معرض اتسروژن تراپی باشند.

درمان خشکی واژن با لیزر

لیزر درمانی برای همه خانم ها مناسب نیست. پس باید با پزشک مربوطه مشورت شود.

در طی درمان خشکی واژن با لیزر چه اتفاقاتی می افتد؟

بیماران سه نوع درمان دریافت می کنند، که هر کدام باید ۶ هفته فاصله داشته باشند. هر دوره درمان تقریبا ۳ الی ۷ دقیقه طول می کشد و نیازی به بیهوشی نیست.

در طی این پروسه، یک متخصص زنان زایمان یک پروب واژینال را قرار می دهد که لیزر کاربن دیوکسید را هدایت می کند تا رطوبت را بالا ببرد.

این تکنولوژی لیزر، که اخیرا به طور گسترده ای توسط متخصصین پوست استفاده شده، می تواند بافت واژینال را برگرداند و رطوبت را افزایش دهد.

عوارض آن هم خیلی کم می باشد و شاید فقط کمی سوزش و ناراحتی داشته باشد، آن هم به خاطر واردشدن پروب می باشد. این علائم معمولا طی چند روز بعد از انجام این پروسه حل می شوند.

فقط بعد از انجام این درمان اولیه، باید سالی یک بار نزد متخصص زنان برای تمدید مراجعه کرد.