آیا پریود شدن در بارداری ممکن است؟

جوانسازی واژن بعد از زایمان طبیعی
آیا بعد از زایمان طبیعی می توان واژینوپلاستی کرد؟
مهر ۱۵, ۱۳۹۷
لیزر درمانی خشکی واژن
با خشکی واژن چه کنیم؟
مهر ۲۹, ۱۳۹۷

آیا پریود شدن در بارداری ممکن است؟

خونریزی در دوران بارداری

احتمال پریود شدن در ماه های اول بارداری

در دوران پریود، رحم برآمدگی هایی که در دیواره آن ساخته شده اند را به خاطر بارداری پوشش می دهد. اما ممکن است برخی خانم ها در دوران بارداری خونریزی داشته باشند، که البته به خاطر پریود نیست.

در ادامه بهترین متخصص زنان در شیراز ذکر می کند که قاعدگی و بارداری و احتمال خونریزی های دوران بارداری به چه علت می باشند.

آیا احتمال پریود شدن در بارداری هست؟

بهترین متخصص زنان در شیراز به تجربه یکی از بیماران می گوید که در صورت باردار بودن یک خانم، دیگر تخمک گذاری ادامه ندارد و پریود شدن در کار نیست. قاعدگی فقط زمانی رخ می دهد که خانم باردار نیست.

گرچه ممکن است خانمی در دوران بارداری، خونریزی داشته باشد که البته باز هم به توصیه بهترین متخصص زنان در شیراز به خاطر چرخه قاعدگی شان نیست.

برخی خانم ها هستند که در زمان شیردهی هیچ خونریزی ندارند. با وجود اینکه، ممکن است بعد از زایمان دوباره شروع به تخمک گذاری کنند. بنابراین پزشکان برخی فرم های کنترل بارداری را برای خانم هایی که در دوران شیردهی می باشند، پیشنهاد می کنند، در صورتی که نخواهند باردار شوند.

چرخه قاعدگی برای تسهیل بارداری اتفاق می افتد. این چرخه در اولین روز دوره پریود شروع می شود و در اولین روز دوره پریود بعدی تمام می شود.

تخمک گذاری، زمانی که تخمک آزاد می شود، به طور متوسط در طول این چرخه اتفاق می افتد.

یک تخمک تنها حدود ۱۲ الی ۲۴ ساعت بعد از تخمک گذاری یک خانم بارور است. در صورتی که سلول اسپرمی پدیدار شود و بتواند آن تخمک را بارور کند، آن تخمک خود را در رحم کاشته و در نتیجه منجر به بارداری می شود.

در صورتی که لقاح صورت نگیرد، قاعدگی دوباره اتفاق می افتد و بدن دیواره رحم را پوشش داده و با شروع دوره جدید، دوباره پریود شدن رخ می دهد.

علل دیگری که منجر به خونریزی در بارداری می شوند، چیست؟

• با این که یک خانم در دوران بارداری نباید پریود شود، اما ممکن است گه گاهی خونریزی را تجربه کند.
  • با وجود اینکه خونریزی ضرورتا نشانه ای از مشکلات زیرلایه ای نیست، مهم درک عوامل بالقوه ایست که منجر به این علائم می شوند و زمان آن است که با پزشک متخصص زنان مشورت کرد.

سه ماهه اول بارداری

خونریزی در سه ماهه اول بارداری شایع است. برخی لکه های خفیف در بارداری می بینند که ممکن است به خاطر کاشت جفت در رحم می باشد.

خانمی که تغییراتی در سلول های رحمی اش در دوره بارداری داشته باشد، ممکن است خونریزی خفیفی را تجربه کند، خصوصا بعد از رابطه جنسی.

پریود شدن در بارداری

برخی علل دیگری که باعث خونریزی در سه ماهه اول بارداری می شوند، عبارتند از :

• بارداری خارج رحمی که وضعیت اورژانسی می باشد
  • سقط جنین یا از دست دادن بارداری
  • خونریزی ساب کورونیک، که هماتوم ساب کرونیک هم نامیده می شود، زمانی که خونریزی بین دیواره رحم و جفت اتفاق می افتد
  • بیماری تروفوبلاستی یا GTD، یک بیماری نادر که می تواند با ایجاد تومورهای شبیه به بافت جنین به طور غیر طبیعی شبیه سازی کند

چه زمانی نزد پزشک بروید؟

خانم ها باید در زمان خونریزی در بارداری، حتما تحت نظر پزشک باشند؛ در صورتی که علائم زیر را هم به دنبال داشته باشند :

• درد و گرفتگی
  • سرگیجه و غش کردن
  • خونریزی های شدید یا دفع لخته های خون
  • درد شدید در شکم و لگن
  • یک خانم باید همچنین بخاطر خونریزی که قرمز روشن است، نزد پزشک مراجعه کند.

خونریزی واژینال و درد لگن در اوایل بارداری می تواند نشانه حاملگی خارج رحمی باشد، خصوصا اگر این علائم قبل از سونوگرافی اولیه رخ داده باشد. هر خانمی که مشکوک به بارداری خارج رحمی باشد، باید هرچه زودتر نزد پزشک مراجعه کند.

در صورتی که خانمی خونریزی داشت و علائم زایمان زودرس هم همراهش بود، قبل از هفته ۳۷ام بارداری، باید حتما هرچه زودتر پزشکش را ببیند. این علائم ممکن است شامل درد پایین کمر، گرفتگی شکمی و انقباضات منظم باشد.