آتروفی واژن و علائم آن

عوارض جانبی داروهای ضد افسردگی روی رابطه جنسی
خرداد ۱۴, ۱۳۹۶

آتروفی واژن و علائم آن

آتروفی واژن (atrophic vaginitis) نازک شدن، خشکی و التهاب دیواره واژن می باشد که به علت تولید کم استروژن می باشد. آتروفی واژن اغلب اوقات بعد از یائسگی رخ می دهد.

به توصیه متخصص زنان در شیراز برای بسیاری از زنان آتروفی واژن نه تنها مقاربتی دردناک به همراه دارد، بلکه علائم ناراحتی در ادرار کردن هم مشاهده شده است. به خاطر طبیعت وابستگی واژن و سیستم ادراری با توجه به این شرایط ، متخصصان موافقند که واژه صحیح تری برای آتروفی واژن در نظر بگیرند، که با توجه به علائمش “سندرم ژنیتونری یائسگی” یا GSM نامیده می شود.

درمان های ساده و موثری که حتی متخصص زنان در شیراز توصیه می کند، برای سندرم GSM می باشد که برای آتروفی واژن قابل دسترس هستند. با کاهش میزان استروژن تغییراتی در بدن دیده می شود، اما به این معنی نیست که تا آخر این درد را به همراه داشته باشید.

آتروفی واژن

علائم آتروفی واژن از دیدگاه متخصص زنان در شیراز :

در صورت GSM متوسط تا شدید، ممکن است تجربه چنین علائمی را در ادرار کردن و واژن داشته باشید :

• خشکی واژن
  • سوزش واژن
  • ترشح واژن
  • خارش ژنیتال
  • سوزش ادرار
  • عفونت دستگاه ادراری
  • بی اختیاری ادراری
  • خونریزی پس از مقاربت
  • ناراحتی در هنگام مقاربت
  • کاهش انطاف واژن در طی فعالیت جنسی
  • کوتاه شدن یا تنگ شدن کانال واژن

براساس برخی برآوردها نزدیک نیمی از زنان یائسه تجربه GSM ار دارند، گرچه چند هفته ای را برای درمان باید دنبال کنند. خیلی از زنان هم از علائمی که دارند بسیار خجالت زده می شوند و به همین دلیل به پزشک توضیح نمی دهند.

بهتر است یک قرار ملاقاتی با پزشک ترتیب دهید و اگر تجربه مقاربت دردناک داشتید، از یک مرطوب کننده واژن یا غیره استفاده کنید. همچنین در صورتی که علائم واژنی همچون خونریزی غیر عادی، ترشح، سوزش و یا درد داشتید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

منبع : http://www.mayoclinic.org