فریز کردن تخمک
آبان ۱۷, ۱۴۰۱
علل بروز فیبروم رحم چیست؟
آبان ۲۱, ۱۴۰۱

آی یو آی برای چه زوج هایی انجام می شود؟

یکی از روش های بسیار ساده و گسترده درمان ناباروری است که از این طریق اسپرم گرفته می شود و سپس شسته شده و به داخل حفره رحم تزریق می گردد . با انجام این روش ناباروری تماس تخمک و اسپرم در داخل رحم ایجاد شده و احتمال بارداری را افزایش می دهد.

این روش غیر تهاجمی و حداقل گران است و همین امر باعث می شود که برای اکثر زوج ها گزینه مناسبی باشد. تنها پس از مشورت با پزشک، زن و شوهر می توانند از بهترین اقدامات برای خود آگاه باشند.

IUI بیشتر در موارد کم بودن تعداد اسپرم یا کاهش تحرک اسپرم استفاده می شود. در این مورد، IUI گزینه ایده آل است زیرا قرار دادن اسپرم مستقیماً در رحم شانس باروری را افزایش می دهد. IUI همچنین به عنوان درمان باروری برای سایر بیماری ها مانند: مشکلات مخاط دهانه رحم استفاده می شود، IUI اسپرم را از دهانه رحم در جایی که می توانند آزادانه حرکت کنند قرار می دهد.

آی یو آی بیشتر در موارد کم بودن تعداد اسپرم یا کاهش تحرک اسپرم استفاده می شود. در این مورد، IUI گزینه ایده آل است ، زیرا قرار دادن اسپرم مستقیماً در رحم شانس باروری را افزایش می دهد.

آی یو آی همچنین به عنوان درمان باروری برای سایر بیماری ها مانند مشکلات مخاط دهانه رحم استفاده می شود ، IUI اسپرم را از دهانه رحم در جایی که می توانند آزادانه حرکت کنند، قرار می دهد.

روش انجام ای یو ای

• زنانی که ضخامت گردن رحم بالایی دارند : مشکل ضخامت گردن رحم در گروه های سنی مختلف می تواند رخ دهد که علت آن معمولا عدم تعادل هورمون های زنانه یعنی استروژن و پروژسترون می باشد . گردن رحم در زیر رحم قرار دارند که در زمان تخمک گذاری بستر مناسبی برای اسپرم تشکیل می دهند که اسپرم بتواند از واژن به لوله های فالوپ برود . در صورتی که ضخامت گردن رحم بالا باشد، مانع از حرکت اسپرم می شود. این در حالیست که در این روش اسپرم مستقیما به داخل رحم برده می شود بنا بر این از گردن رحم عبور می کند .

• ناباروری به دلیل اندومتریوز : راه حل ناباروری ناشی از اندومتریوز انجام این روش همزمان با استفاده ی دارو هایی برای تولید تخمک با کیفیت می باشد که این روش اولین روش درمانی برای حل این مشکل است .

• حساسیت به مایع منی : حساسیت به مایع منی یک مورد نادر است که در آن زن یک واکنش آلرژیک به پروتئین های موجود در اسپرم نشان می دهد. علائم آلرژی به اسپرم قرمزی ، سوزش ، تورم و درد در هر نقطه ای می باشد که با اسپرم تماس داشته است . بهترین درمان برای این بیماری استفاده از کاندوم در طول رابطه جنسی می باشد اما استفاده از کاندوم مانع از بارداری می شود. روش آی یو آی در این مورد جهت بارداری توصیه می شود زیرا اسپرم ها شسته شده و مقدار زیادی از پروتئین های آن ها حذف می شوند .

درمان ناباروری با روش آی یو آی

همانطور که برای شما توضیح داده شد IUI روشی برای کمک به باردار شدن می باشد ، در طول انجام درمان باروری با IUI پزشک مورد نظر اسپرم شست شده ای را انتخاب کرده و داخل رحم قرار میدهد که زمان انجام آن در زمان تخمک گذاری تخمک ها خواهد بود. که این درمان گاها برای افزایش شانس بارداری با قرص های بارور انجام می شود.

آیا بارداری به روش آی یو آی به من کمک میکند ؟

همانطور که می دانید و به شما توضیح داده شد روش ای یو ای ، روشی بسیار ساده و بی درد است ، همانطور این روش درمان توصیه نمیشود.

زیرا این روش زمانی می تواند به شما کمک کند که مشکلات زیر را داشته باشید :

شما و همسرتان به علت وجود مشکلاتی نتوانید نزدیکی کنید.

برای بارور شدن باید به نکاتی توجه داشته باشید که اگر همسر شما دچار بیماری های مقاربتی باشد ، شاید نیاز باشد که اسپرم شسته شود تا به شما و نوزاد بیماری انتقال داده نشود.

همچنین روش IUI برای کسانی که مشکلات زیر را داشته باشند توصیه نمیشود :

• دارای بیماری های شدید لوله های فالوپ
  • زنان به سابقه عفونت لگن
  • مبتلا به اندومترویز متوسط تا شدید

کلام آخر

IUI یکی از بهترین روش های درمان ناباروری است. در صورتی که به هر دلیل دچار مشکلات باروری شده اید، بهتر است با یک متخصص نازایی مشورت نمایید.