جراحی زیبایی واژن
آبان ۱۶, ۱۴۰۱
آی یو آی برای چه زوج هایی انجام می شود؟
آبان ۱۸, ۱۴۰۱

فریز کردن تخمک

تخمک‌ها در دمای پایین ، برای سال‌های سال، سالم باقی می‌مانند . پزشکان نیز از این ویژگی استفاده کرده و بعد از استخراج تخمک از تخمدان بانوان، آن‌ها را منجمد کرده و نگهداری می‌کنند. این امر به بانوان کمک می‌کند تا در مواقع ضروری از آن استفاده کنند.

به عنوان مثال اگر در سال‌های آینده، امکان بارداری طبیعی برای خانم فراهم نباشد، می‌توان از این تخمک‌ها استفاده کرد. یا این که اگر خانمی بر اثر استفاده از درمان‌های پزشکی خاص مانند لاپاراسکوپی و … برای درمان سرطان، کیست تخمدان و… دچار مشکل در باروری شد می‌تواند با فریز کردن تخمک‌ها، بعداً از آن‌ها استفاده کرده و تجربه شیرین مادر شدن را داشته باشد.

توجه داشته باشید که برای گرفتن تخمک‌ها و منجمد کردن آن‌ها باید به مراکز معتبر پزشکی مراجعه کرده و از جراح و متخصص زنان زایمان کمک بگیرید.

سن مناسب برای فریز کردن
هرچقدر فریز کردن تخمک‌ها در سن پایین‌تری انجام شود نتایج آن بهتر خواهد بود. با افزایش سن مادر علاوه بر کاهش قدرت باروری احتمال آسیب و اختلال کروموزومی تخمک نیز بیشتر خواهد شد.

مراحل انجام فریز تخمک

انجماد تخمک چندین مرحله دارد : ۱- تحریک تخمدان، ۲- جمع آوری تخمک ۳- انجماد

۱- تحریک تخمک گذاری

روند تخمک گذاری در بدن تحت تاثیر هورمون هایی صورت می گیرد که باعث می شوند فولیکول ها ( تخمک های نابالغ) به تخمک بالغ تبدیل و تخمک گذاری انجام شود. در روند انجماد تخمک شما هورمون های مصنوعی را برای تحریک تخمدان ها دریافت می کنید تا تعداد بیشتری از فولیکول ها به تخمک بالغ تبدیل شوند.

برای تحریک تخمک گذاری ممکن است داروهایی مانند follitropin alpha یا beta Follistim AQ  ، Gonal-f)  یا منوتروپین Menopur) تزریق کنید.

همچنین پزشک شما ممکن است یک آگونیست هورمون آزاد کننده گنادوتروپین تزریقی مانند لیپرولین استات (لوپرون) یا آنتاگونیست هورمون آزاد کننده گنادوتروپین مانند cetrorelix  (Cetrotide) را تجویز کند.

در طول درمان، تحت نظر پزشک هستید. برای اندازه گیری پاسخ تان به داروهای تحریک تخمدان از شما آزمایش خون گرفته می شود.  سطح استروژن به طور معمول بالا می رود و سطح پروژسترون تا زمان تخمک گذاری پایین می ماند.

پیگیری های بعدی نیز شامل سونوگرافی و ترجیحا سونوگرافی واژن می شود. سونوگرافی واژن یک روش  تشخیص است که در آن از امواج صوتی برای ایجاد یک تصویر از داخل تخمدان استفاده می شود. در طی سونوگرافی رشد فولیکول ها بررسی و بالغ شدن آنها ارزیابی می شود.

هنگامی که فولیکول ها برای بالغ شدن آماده می شوند – معمولا بعد از ۱۰ تا ۱۴ روز – تزریق گونادوتروپین کوریونی  Pregnyl،  Ovidrel  یا یک دارو دیگر میتواند به تخمکهای بالغ کمک کند.

۲- گرفتن تخمک

جمع آوری و گرفتن تخمک، یک عمل ساده است که ۳۰ دقیقه طول می کشد. ابتدا شما را بی حس می کنند. سپس پزشک با استفاده از یک سوزن از واژن وراد تخمدان ها می شود ، در حالیکه تصویر تخمدان ها را در دستگاه سونوگرافی روبرویش می بیند. سپس تخمک ها را جمع آوری و به ظرفی منتقل می کند. تخمک ها فورا به آزمایشگاه جنین شناسی منتقل می شوند. تعداد تخمک هایی که به این روش جمع می شوند به سن شما و وضعیت بدنتان بستگی دارد ولی معمولا ۵ تا ۲۰ تخمک جمع آوری می شود. چند ساعت بعد از عمل مرخص می شوید و می توانید به منزل برگردید. ممکن است چند روز احساس گرفتگی در عضلات شکمی داشته باشید که طبیعی است.

۳- انجماد تخمک

مدت کوتاهی پس از  برداشت تخمک ها ، آنها به آزمایشگاه جنین شناسی منتقل می شوند تا زیر دمای صفر درجه منجمد شوند. ممکن است از مواد ضد سرطان استفاده شود تا از تشکیل بلورهای یخ در سلول ها پیشگیری شود.

انجماد به چند روش صورت می گیرد.

  • روش انجماد آهسته: در این روش ابتدا غلظت کمی از ماده ضد سرطان استفاده می شود. سپس درجه حرارت به تدریج کاهش می یابد. این امر باعث می شود کم کم متابولیسم تخمک ها پایین بیاید. سپس غلظت بیشتری از ماده ضد سرطان استفاده می شود.
  • شیشه سازی : در این روش غلظت بالای ماده ضد سرطان استفاده می شود. و انجماد به سرعت صورت می گیرد تا از تشکیل بلورهای یخ داخل سلول پیشگیری شود و بلورها فرصتی برای تشکیل شدن نداشته باشند.

به طور معمول، یک هفته بعد از جمع آوری تخمک، می توانید فعالیت های طبیعی خود را از سر بگیرید. برای پیشگیری از بارداری از روش های جلوگیری استفاده کنید.

در صورت داشتن،  تب بالای ۳۸ درجه، درد شدید شکم، افزایش وزن بیش از یک کیلو در ۲۴ ساعت، خونریزی شدید واژینال – پر شدن بیش از دو پد در یک ساعت و مشکل در ادرار کردن فورا به بیمارستان مراجعه کنید.