تست پاپ اسمیر در بارداری
زیبایی واژن با نخ
آذر ۱۳, ۱۴۰۱

افتادگی لگن

افتادگی یا پرولاپس لگن عارضه ناراحت کننده‌ای برای بانوانی محسوب می‌شود که به تازگی مادر شده‌اند ، با این حال افتادگی لگن در زنان مشکل نادری نیست، به ویژه اگر بیمار چند زایمان را پشت سر گذاشته باشد .

بسیاری از بانوان به دلیل خجالت کشیدن از مطرح کردن این مشکل با پزشک برای درمان  اقدام نمی‌کنند ، اما بهتر است بدانید که مجبور نیستید این ناراحتی را تا پایان عمر تحمل کنید و خوشبختانه افتادگی لگن عارضه‌ای برگشت‌پذیر است . پزشک متخصص پس از ارزیابی اولیه از تکنیک‌های مختلفی استفاده می‌کنند تا بهبودی سریع و ایمن را برای بیماران به ارمغان بیاورند.

شیوه تعیین کردن عضله‌های کف لگن و نحوه منقبض کردن آنها را به بیماران آموزش می‌دهند تا به این ترتیب عضله‌ها قوی‌تر شوند و بتوانند اندام‌های لگن را در طول فعالیت‌های روزمره نگه دارند.

خوشبختانه با اینکه درجاتی از افتادگی لگن بین ۴۱ تا ۵۰ در صد از زنان وجود دارد، فقط ۳ درصد از آن‌ها علائم را دارند و بسیاری از این زنان نیازی به درمان ندارند. اما به یاد داشته باشید که پرولایس اندام های لگنی قابل درمان است و جای هیچگونه نگرانی وجود نخواهد داشت.  آسیب دیدگی یا ضعف در ماهیچه‌های کف لگن، باعث “افتادن” اندام های لگنی در واژن می‌شود به عبارت دیگر، افتادگی لگن، فتق اندام های لگن، (به خصوص افتادگی مثانه و رحم) از طریق دهانه واژن است. اما، انواع مختلفی از فتق واژن وجود دارد:

• افتادگی در دیواره قدامی واژن (دیواره جلویی واژن) که سیسوتیل یا فتق مثانه به داخل واژن است. این وجه تمایز قابل درک است، زیرا مثانه در قسمت جلوی واژن قرار دارد.
  • فتق مثانه ممکن است با فتق مجاری ادراری همراه باشد که به صورت آویزان شدن مجرای ادرار، مجرایی که از طریق آن ادرار از مثانه خارج می شود، است.
  • فتق در دیواره خلفی واژن ( دیواره پشت واژن )، معمولاً یک رکتوسل یا فتق مقعد ( راست روده ) به داخل واژن است. این تمایز نیز قابل درک است، زیرا روده (مقعد) در پشت واژن قرار دارد.
  • از دست دادن تکیه گاه لگن در قسمت نوک یا بالای واژن ( نزدیک دهانه رحم )، ممکن است منجر به یک انتروسل یا فتق روده کوچک در واژن شود.

علائم و نشانه های افتادگی ارگان های لگنی چیست؟

علائم افتادگی لگن اغلب به تدریج ظاهر می شوند و در ابتدا تشخیص داده نخواهند شد. افتادگی عمدتا توسط پزشک متخصص زنان و در معاینه فیزیکی تشخیص داده می شود. خانم های مبتلا می توانند با علائم زیر روبرو شوند :

• احساس فشار و پر بودن لگن
  • بیرون زدگی واژن
  • بیرون زدگی ارگان ها از واژن
  • ترشح ادرار (بی اختیاری ادرار)
  • عدم تخلیه کامل مثانه
  • دردهای قسمت انتهایی شکم

جراحی افتادگی لگن چه زمانی انجام می شود؟

متخصص زنان و زایمان زمانی تصمیم به انجام جراحی لگن برای بیمار می گیرد که تشخیص دهد شدت علائم پرولپس زیاد است . از دیگر عوامل تاثیرگذار بر تصمیم به جراحی پرولپس عبارتند از:

• سن: اگر جراحی در سنین پایین انجام شود، احتمال بازگشت مجدد افتادگی و درمان بیشتر خواهد بود. در صورتی‌ که جراحی در سنین بالا انجام‌ شود، سلامت جسمانی و سوابق جراحی ها بر‌ نوع جراحی که انتخاب می شود، تاثیر خواهد گذاشت.
  • برنامه بارداری: در حالت ایده آل، خانم‌ هایی که خواهان داشتن فرزند هستند، باید جراحی را تا زمان اطمینان از عدم بارداری در آینده به تاخیر بیندازند تا احتمال بروز مجدد افتادگی به صفر برسد.
  • شرایط سلامتی: جراحی می تواند خطراتی را به همراه داشته باشد، به خصوص اگر‌ فرد مبتلا به شرایط پزشکی از‌ قبیل دیابت، بیماری قلبی و یا مشکلات تنفسی باشد.