پلاسما تراپی برای واژن
چسبندگی رحم چیست؟
آبان ۸, ۱۴۰۱

علائم و روش درمان برفک واژن

برفک واژن یا واژینال یک نوع قارچ تناسلی است و از انواع عفونت واژن است که باعث سوزش، ترشحات و خارش شدید واژن و لابیا، بافت‌هایی که در دهانه واژن قرار دارند، می‌شود. عفونت قارچی واژن کاندیدیازیس واژینال نیز نامیده می‌شود.

عفونت قارچی واژینال در برخی از دوره‌های زندگی از هر ۴ زن ۳ نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد و بسیاری از خانم‌ها حداقل دو بار این مشکل را تجربه می‌کنند. عفونت قارچی واژینال عفونت منتقله‌ی آمیزشی تلقی نمی‌شود، اما به طور معمول خطر ابتلا به عفونت قارچی در اولین فعالیت جنسی وجود دارد. همچنین شواهدی مبنی بر اینکه عفونت‌ها ممکن است با تماس دهان به ناحیه‌ی تناسلی (رابطه جنسی دهانی-تناسلی) مرتبط باشد، وجود دارد.

علایم عفونت قارچی واژن

عفونت قارچی واژن ( برفک واژن ) ، نوعی عفونت قارچی بسیار متداول است و با علائم ذیل همراه است :

• سوزش ادرار
  • مقاربت دردناک
  • خارش و سوزش واژن
  • ترشحات واژینال رقیق و بدون بو یا غلیظ و پنیر مانند

باید اشاره داشت که برفک واژن در موارد حاد تر با علائم شدیدتری ؛ اعم از تورم واژن و نواحی اطراف آن ، ترک خوردن پوست اطراف دهانه واژن و حتی در برخی موارد نادر زخم شدن نواحی اطراف واژن همراه خواهد بود.

توجه داشته باشید اگرچه برفک واژن ، خطر جدی به دنبال ندارد ؛ اما از آن جا که می تواند سبب رویارویی با علائم مذکور و بروز ناراحتی و حتی درد شود ، در صورت مشاهده این علائم ؛ حتما باید به پزشک متخصص زنان مراجعه نموده و تحت درمان قرار گیرید.

پیشگیری از ابتلا به عفونت واژن

موارد مهمی وجود دارند که رعایت کردن آن تا حدود زیادی از ابتلا به عفونت‌های واژینال پیشگیری خواهد کرد:

• قبل از هر چیزی بهتر است از پوشیدن لباس‌های تنگ خودداری کنید و ترجیحا لباس زیر شما نخی یا پنبه‌ای باشد.
  • شستشوی واژن بعد از برقراری رابطه جنسی در کاهش عفونت موثر است.
  • سعی کنید از صابون، مواد خوشبو کننده و دوش واژینال استفاده نکنید و برای شستشوی ناحیه تناسلی از ژل‌ها و محلول‌های مخصوص کمک بگیرید.
  • بعد از هربار شستشو، خشک کردن ناحیه تناسلی ضروری است و به کاهش خطر ابتلا به عفونت‌های واژینال کمک خواهد کرد.