علل بروز رکتوسل یا افتادگی رحم چیست ؟
مهر ۲۳, ۱۴۰۱
علائم بارداری خارج از رحم چیست؟
مهر ۲۵, ۱۴۰۱

پولیپ رحم

زمانی که سلول‌ ها در ناحیه دیواره داخلی رحم ( آندومتر ) به طور غیر طبیعی و بیش از حد رشد کنن د، پولیپ رحم را ایجاد می‌کنند. پولیپ رحم توده‌های کوچک و نرم درون رحمی است که معمولا ۹۵ درصد آن خوش خیم و قابل درمان است .

اگرچه برخی از آنها می‌توانند سرطانی باشند یا در نهایت به توده‌های سرطانی تبدیل شوند. زنان می‌توانند در رحم خود یک یا چند پولیپ داشته باشند.

پولیپ های رحمی می توانند از چند میلی متر یعنی به اندازه یک دانه کنجد و یا چند سانتی متر و اندازه یک توپ گلف یا بزرگتر باشند . پولیپ ها توسط یک پایه بزرگ یا یک ساقه نازک به دیواره رحم وصل شده و به آن می چسبند .

فرد بیمار می تواند یک یا چند پولیپ رحمی داشته باشد . پولیپ ها معمولاً در درون رحم قرار می گیرند اما گاهی اوقات از طریق باز شدن دهانه رحم به سمت داخل واژن حرکت می کنند، پولیپ های رحمی بیشتر در خانم هایی که دوران یائسگی را پشت سر می گذارند، رخ می دهد، اگرچه زنان جوان تر نیز می توانند به این بیماری مبتلا شوند.

علائم ابتلا به پولیپ

1. عدم نظم عادت ماهیانه در خانم ها می تواند یکی از علائمی باشد که حاکی از شکل گیری پولیپ داخل رحم باشد .
  2. خونریزی های شدید و غیرعادی در هنگاهی که خانم ها پریود می شوند نیز باید برایشان مهم باشد؛ مبادا به پولیپ رحمی دچار شده باشند.
  3. زنانی که بعد از یائسگی لکه بینی دارند حتما باید با پزشک مشاوره کنند زیرا که بعید نیست دچار پولیپ باشند.
  4. عده ای از خانم ها گزارش می کنند که بعد از رابطه جنسی با همسر دچار خونریزی می شوند. در این مواقع آزمایشات نشان داده است که اینان دچار پولیپ هستند.

علایم بالینی پولیپ رحم :

مهمترین و شایعترین علامت پولیپ خونریزی های غیر طبیعی رحم است. (۸۸-۶۸%) که اکثرا بصورت لکه بینی تظاهر میکند اما ممکن است باعث خونریزی شدید و سنگین نیز بشود.همچنین پولیپها علت شایع خونریزی و لکه بینی پس از یائسگی میباشند. پولیپها میتوانند بدون علامت نیز باشند ودر طی ارزیابی ناباروری در سونوگرافی واژینال ویا هیستروسکوپی کشف شوند ویا در صورتی که از دهانه رحم بیرون زده باشند در حین معاینه بطور اتفاقی دیده شوند. پولیپ رحم مخصوصا پولیپ های دهانه رحم باعث خونریزی بعد از نزدیکی و خونریزی در فواصل بین قاعدگی می شوند.

نکته مهم :خانمهایی که مشکل خونریزی غیر طبیعی دارند باید از نظر خطرسرطان رحم بررسی شوند.

روش های درمان پولیپ رحم

برای پولیپ های رحمی، پزشک می تواند روش های زیر را توصیه کند:

انتظار تحت نظر: از آنجایی که پولیپ های کوچک و بدون علائم ممکن است خود به خود برطرف شوند، امکان دارد پزشک تشخیص دهد تا مدت زمان لازم درمانی انجام نشود تا نتیجه را ببیند. گفتنی است درمان پولیپ های رحم کوچک غیر ضروری است مگر اینکه فرد در معرض ابتلا به سرطان رحم باشد.

مصرف دارو: برخی داروهای هورمونی از جمله پروژستین ها و آگونیست های هورمون آزاد کننده گنادوتروپین می توانند علائم پولیپ را کاهش دهند. اما مصرف چنین داروهایی معمولاً در بهترین حالت یک راه حل کوتاه مدت است و پس از قطع مصرف دارو علائم بیماری مجددا عود می کند.

انجام جراحی: اگر نتیجه حاصل از نمونه برداری از پولیپ به پزشک هشدار دهد که پولیپ رحم حاوی سلول های سرطانی است و می تواند به توده ای بدخیم تبدیل شود، ممکن است پزشک انجام عمل جراحی برای برداشتن پولیپ را توصیه کند. البته باید به یاد داشته باشید که پولیپ های رحمی به ندرت می توانند عود کنند.