مراقبت بعد از عمل رفع گشادی واژن
مهر ۲۶, ۱۴۰۱
تغییر رنگ پوست واژن
مهر ۳۰, ۱۴۰۱

کیست های شایع در زنان

کیست ها در واقع کیسه های پر از آب هستند که در بافت های مختلف اعضای بدن ایجاد می شوند . بروز کیست های مختلف در زنان بسیار شایع است و از مهم ترین آن ها می توان به کیست های پستان و کیست های تخمدان اشاره کرد .

مهمترین علت ایجاد کیست ها ، تغییرات هورمونی و تجمع آب میان بافتی در یک ناحیه از بدن است . این عارضه معمولاً مشکلی جدی برای زنان ایجاد نمی کند و بی خطر است، با این حال، عدم توجه به برخی از کیست ها می تواند سبب بروز مشکلات جدی تر مانند عفونت ها شود.

انواع کیست ها

کیست های بسیار ریز : این کیست ها بسیار کوچک هستند و با دست اصلا احساس نمی شوند و تنها به وسیله عکسبرداری هایی مانند ماموگرافی یا فراصوت قابل مشاهده هستند .

کیست های درشت : این کیست ها به میزان کافی درشت هستند و قطر آن ها بین ۲٫۵ تا ۵ سانتی متر است

کیست تخمدان چیست؟

کیست تخمدان کیسه‌هایی پر از مایع ( گاهی اوقات جامد ) با غشایی نازک است که می‌تواند درون تخمدان یا روی آن رشد کند . اندازه کیست‌ها ممکن است به اندازه یک فندق یا یک توپ بیس‌بال باشد .

کیست تخمدان معمولا بی‌خطر است و علائمی ایجاد نمی‌کند و ممکن است در طی چرخه قاعدگی مکررا به وجود بیاید و از بین برود. این نوع کیست در صورتی کشف می‌شود که به دلایل دیگری به پزشک زنان مراجعه کرده باشید . گاهی اوقات کیست‌ها به قدری بزرگ می‌شوند که عملکرد تخمدان را دچار اختلال می‌کنند و انواعی از درد را در ناحیه لگن یا پایین شکم ایجاد می‌کنند . در صورتی‌که کیست بترکد خطرناک می‌شود.

آیا در هر دو تخمدان کیست داریم؟

کیست ممکن است در هر دو تخمدان شما یا یکی از آن‌ها ایجاد شود . کیست از نظر اندازه یا محل قرار گیری متفاوت است و در هر دوره زندگی یک زن امکان دارد یکی از تخمدان‌های او را درگیر کند. همانطور که قبلا اشاره کردیم، معمولا کیست تخمدان خطر خاصی ندارد اما ممکن است در موارد نادری تبدیل به توده سرطانی شود یا اینکه به قدری بزرگ و سنگین شود که وزن نامعقول آن باعث پیچش تخمدان و خونریزی داخلی شود.

کیست رحم چیست ؟

اگر بخواهیم رحم را در یک جمله برای شما عزیزان توصیف کینم باید به این صورت بیان کنیم که  رحم یک گلابی وارونه است که در وسط بین مثانه قرار دارد. رحم شامل سه بخش داخلی، میانی و خارجی  است. رحم به خاطر عضو اصلی باروری در خانم از درجه اهمیت بالایی برخوردار است و باید به طور منظم غربالگری های دهانه رحم انجام شود . کیست های رحم دلایل زیادی دارند و با توجه به علت تقسیم بندی می شوند.

کیست رحم در دیواره های رحم به وجود می آید و با روش های تشخیصی مانند سونوگرافی قابل بررسی است . کیست تخمدان نیز به خاطر آزاد نشدن فولیکول ها در تخمک گذاری به وجود می آید .

کیست پستان ، یک عارضه شایع اما کم خطر

کیست های سینه در واقع کیسه های پر از مایع هستند که در بافت پستان ایجاد می شوند. هر زن در طول زندگی خود ممکن است با کیست پستان مواجه شود. کیست پستان حسی شبیه به یک حبه انگور یا یک بادکنک پر از آب ایجاد می کند. با این حال ممکن است کیست ها بافت سختی ایجاد کنند. کیست های پستان ممکن است در هر سنی ایجاد شوند با این حال، ایجاد این توده ها پیش از دوران یائسگی در زنان شایع تر است.

در صورتی که سن فرد بالای چهل سال باشد و احساس وجود توده های دردناک در پستان های خود کند، نباید این مسئله را ساده بگیرد چون وجود کیست های بیخطر در این سن رایج نیست و ممکن است نشان دهنده عارضه های خطرناک دیگر باشد. در نتیجه انجام غربالگری سینه و انجام ماموگرافی سینه در فواصل زمانی مشخص یک ساله برای زنان بالای چهل سال به خصوص افرادی که ریسک بالای ابتلا به سرطان سینه را تجربه می کنند ضروری است.

دانشمندان هنوز اطلاع دقیقی از علت شکل گیری کیست پستان پیدا نکرده اند. با این حال پیش بینی می شود که این کیست ها در نتیجه تغییرات هورمونی در چرخه قاعدگی ایجاد می شوند. هر چند که رشد برخی از کیست ها نیز با روند چرخه قاعدگی هماهنگی ندارند.