آیا دردهای قاعدگی به آندومتریوز ربط دارد؟

آیا بعد از هیسترکتومی دستگاه ادراری آسیب می بیند؟
مرداد ۱, ۱۳۹۶
آیا سردرد خانم ها به هورمون ها مرتبط است؟
درد واژن به چه علتی می باشد؟
مرداد ۱۵, ۱۳۹۶

آیا دردهای قاعدگی به آندومتریوز ربط دارد؟

آندومتریوز و دردهای قاعدگی

صحبت از آندومتریوز که می شود، متخصص زنان در شیراز اشاره به دردها و گرفتگی هایی دارد که بیماران از آن ها شکایت دارند. معمولا هم شکایت از دردها به دوران قاعدگی برمی گردد.

برخی خانم هایی هستند که با مراجعه به متخصص زنان تصمیم به بارداری گرفته اند، اما این دردها امانشان را بریده است. به تشخیص متخصص زنان در شیراز ممکن است این شکایت ها ناشی از بیماری آندومتریوز باشد. اما فقط با چنین دردهایی نمی توان گفت که فرد دچار آندومتریوز شده است. بلکه در صورتی که علائم زیر را داشته باشد می تواند به طور قطع به چنین بیماری مشکوک شد :

• دردهای دردناک و گرفتگی های شکمی (دیسمنوره).  این گرفتگی ها و دردها ممکن است قبل از دوره پریود آغاز شود و چندین روز هم به طول بینجامد. همچنین درد کمر هم به این درد اضافه می شود.
  • درد به هنگام مقاربت. در هنگام رابطه جنسی فرد دچار دردی معمول است که می تواند ناشی از آندومتریوز باشد.
  • درد به هنگام اجابت مزاج یا ادرار کردن. معمولا هم در دوره پریود بیشتر حس می شود.
  • خونریزی های شدید. بیمار ممکن است خونریزی های شدید و پریود سنگینی (منوراژی) داشته باشد یا خونریزی های بین دوره ای (منومتوروراژی) داشته باشد.
  • ناباروری. آندومتریوز اولین عامل ناباروری در زنان تشخیص داده می شود.
  • علائم دیگر. این علائم می توانند خستگی زیاد، اسهال، یبوست، ضعف یا حالت تهوع در دوره پریود خانمی باشند.
  • بعد از بررسی علائم نوبت به تشخیص می رسد که در صورتی که دارای یکی از علائم گفته شده باشید، باید در اولین مرحله نزد رادیولوژیست مراجعه کرد. به جهت تشخیص بهتر و دقیق تر نیاز به معاینه لگنی، سونوگرافی، ام آی آی، لاپاراسکوپی و بیوپسی می باشد.

آندومتریوز و دردهای قاعدگی

برای برخی بیماران این دغدغه هست که علت به وجود آمدن چنین بیماری چه می باشد؟! دلیل دقیقی برای اندومتریوز نمی باشد اما برخی ممکن ها در این باره هست :

Retrograde menstruation : در این نوع قاعدگی خون قاعدگی حاوی سلول های آندومتری می باشد که از طریق سلول های اندومتر و لوله های فالوپ به داخل حفره های لگن به خارج از بدن حرکت می کنند. آندومتر در دیواره لگن و سطوح ارگان های لگن رشد می کنند که در هر دوره قاعدگی می توانند ضخیم تر شوند و خونریزی بیشتری در پی داشته باشد.

انتقال سلول های پریتونئال : در تئوری “نظریه القایی” هورمون ها یا عوامل ایمنی انتقال سلول های پریتونئال به سلول های آندومتر را تحریک می کنند ـ سلول هایی که کناره داخلی شکم را پوشش می دهند.

انتقال سلولی Embryonic : هورمون هایی مثل استروژن ممکن است در انتقال سلول های Embryonic به سلول های اندومتری در دوران بلوغ موثر باشند.

جای جراحی : بعد از جراحی مثل هیسترکتومی یا c-section سلول های آندومتریال به جای جراحی می چسبند.

انتقال سلول های آندومتریال : رگ های خونی یا سیستم مایع بافتی (لنفاوی) ممکن است سلول آندومتر را به سایر قسمت های بدن منتقل کند.

اختلال سیستم ایمنی : احتمال دارد به خاطر مشکل سیستم ایمنی بدن تشخیص و تخریب بافت آندومتریال به خاطر اینکه خارج از رحم رشد می کند، مقدور نباشد.

منبع : http://www.webmd.com، http://www.mayoclinic.org