هورمون درمانی زنان یائسه چه می باشد؟

مراقبت های بعد لاپاروسکوپی
مراقبت های لازم بعد از جراحی لاپاروسکوپی
تیر ۱۸, ۱۳۹۶
آیا بعد از هیسترکتومی دستگاه ادراری آسیب می بیند؟
مرداد ۱, ۱۳۹۶

هورمون درمانی زنان یائسه چه می باشد؟

هورمون درمانی جایگزینی

هورمون درمانی برای یائسگی : متخصص زنان در شیراز با توجه به مراجعه کنندگانی که سوالات مرتبی در رابطه با هورمون درمانی داشته اند، اینگونه پاسخ می دهد.

سوالاتی که در این زمینه ممکن است برایتان به وجود آید عبارتند از اینکه اصولا هورمون درمانی جایگزینی چیست؟ چرا بدن نیاز به استروژن دارد؟ چه زمانی باید پروژسترون دریافت کرد؟ عوارض دریافت هورمون جایگزینی چیست؟ چه کسانی نباید هورمون درمانی را انجام دهند؟ عوارض جانبی هورون درمانی جایگزینی چه می باشد؟ چگونه می توان دریافت که هورمون درمانی جایگزینی برای کسی مناسب است؟

به گفته متخصص زنان در شیراز اگر به دنبال علائم یائسگی می باشید، دانستن مزایا و معایب آن هم بد نیست بدانید. به اینکه تصمیم درستی بگیرید کمک می کند. به این ترتیب به جواب سوال اول که هورمون درمانی جایگزینی دقیقا چیست، می پردازیم.

هورمون درمانی یا HRT که درمان جایگزینی استروژن می باشد، برای هورمون های زنان استفاده می شود ـ هورمون های استروژن و پروژسترون ـ به جهت درمان برخی علائم یائسگی و پیری. پزشکان می تواند این هورمون ها را در یائسگی یا بعد از یائسگی تجویز کنند.

هورمون درمانی

بعد از اینکه پریود متوقف می شود، سطح هورمون ها کاهش می یابد، که منجر به علائم ناراحت کننده می باشد مثل گرگرفتگی و خشکی واژن، و گاه شرایطی مانند پوکی استخوان هم ممکن است تجربه شود. HRT هورمون هایی را در بدن جایگزین می کند که دیگر تولید نمی شوند. موثرترین درمان برای علائم یائسگی می باشد.

چرا بدن نیاز به استروژن دارد؟

توصیه متخصص زنان در شیراز این است که زمانی که در مورد استروژن فکر می کنید، به دوران بارداری هم فکر کنید. در زنانی که قصد بارداری دارند، رحم آماده دریافت تخمک بارور شده می باشد. این نقش های دیگری هم دارد، اینکه بدن چگونه از کلسیم استفاده کند را کنترل می کند. ماده ای که باعث استحکام استخوان ها می شود و کلسترول خوب خون را بالا می برد.

چرا باید پروژسترون دریافت کرد؟

اگر هنوز هم رحم سر جایش می باشد، دریافت استروژن بدون پروژسترون خطر سرطان آندومتریوز را بالا می برد. به دلیل اینکه سلول های آندومتر بدن بدن را در طی پریود به هیچ وجه ترک نمی کنند. پروژسترون خطر آندومتریوز را کاهش می دهد.

زمانی که می دانید چه هورمون هایی HRT را می سازند، به این هم باید فکر کنید که چه نوع HRT باید دریافت کنید :

استروژن تراپی : پزشکان معمولا دوز کمی از استروژن را برای زنانی که هیسترکتومی کرده اند، توصیه می کنند. استروژن به شکل های مختلف می باشد. قرص های روزانه ای هستند که خیلی هم محبوبند. اما هورمون ها هم در ژل یا اسپری و حلقه واژینال موجود می باشند.

استروژن، پروژسترون، و پروژستین تراپی : این اغلب درمان ترکیبی نامیده می شود، به خاطر اینکه دوزهایی از استروژن و پروژستین ترکیب می شوند، شکل مصنوعی پروژسترون را تشکیل می دهند. این برای زنانی است که هنوز رحمشان می باشد.

منبع : http://www.webmd.com