مراقبت های لازم بعد از جراحی لاپاروسکوپی

سلامت جنسی مهمترین جنبه داشتن یک رابطه خوب
تیر ۱۱, ۱۳۹۶
هورمون درمانی جایگزینی
هورمون درمانی زنان یائسه چه می باشد؟
تیر ۲۵, ۱۳۹۶

مراقبت های لازم بعد از جراحی لاپاروسکوپی

مراقبت های بعد لاپاروسکوپی

بعد از جراحی لاپاروسکوپی چه مراقبت هایی لازم می باشد؟

به توصیه جراح و متخصص زنان در شیراز تقریبا حدود ۲ الی ۶ هفته بعد از جراحی لاپاروسکوپی باید نزد پزشک بروید تا مطئن شد که حالتان خوب شده است. مهم این است که این ملاقات ها حفظ شود حتی اگر خیلی خوب هم شدید. اگر فرد آندومتریوز داشته باشد، این ملاقات طولانی تر می شود.

بخیه ها چه زمانی برداشته می شود؟

باید مطمئن شوید تا ۴۸ ساعت بعد از جراحی لاپاروسکوپی بخیه ها را پوشانده باشید. جراح و متخصص زنان در شیراز حتی بعد از آن هم نیاز به دوش گرفتن می باشد. به آرامی باید با حوله نرم آن را خشک کرد و با باند و چسب آن را پوشش داد. اگر هرگونه ترشحی، تورم و یا حساسیت در اطراف بخیه ها حس کردید، حتما با پزشک خود باید ملاقات کنید.

آیا جای زخم هم می ماند؟

اغلب جراحی ها اول به نظر قرمز می رسند اما در طی زمان جای زخم محو می شود. همانطور که جراح و متخصص زنان در شیراز اشاره کرد گاهی اوقات، برخی هستند که جای زخمشان خیلی ضخیم و بیشتر می شود.

مراقبت های بعد لاپاروسکوپی

چه زمانی باید مطمئن شد که جای زخم خوب می شود؟

تقریبا یک سالی طول می کشد که این زخم به طور کامل بهبود یابد. مهم این است که جراحی دور از نور خورشید باشد، به خاطر اینکه به راحتی می سوزد. نور مستقیم خورشید می تواند زخم را تیره تر کند. اگر هم از این مطمئن نیستید که جلوی نور خورشید قرار می گیرید یا خیر، بهتر است ضد افتاب استفاده کنید و اشعه خورشید را کاهش دهید.

زمانی که در خانه هم هستید، حتما باید استراحت کنید و غذای سالم بخورید، زخم ها را نیز تمیز نگه دارید. اگر می خواهید در ورزشی یا فعالیتی شرکت کنید، قبل آن حتما با پزشک مشورت کنید. قبل از اینکه هم از بیمارستان مرخص شوید، دستورالعمل های لازم یا مراقبت های در خانه را پرستار در اختیار شما قرار می دهد.

بعد از جراحی :

• تا ۴۸ ساعت بعد از جراحی نباید رانندگی کرد، به خاطر همین بیهوشی باعث خواب آلودگی می شود.
  • نیاز نیست در رختخواب خوابید، اما بهتر است که استراحت کرد و بقیه روز را راحت بود.
  • بعد از ۲۴ ساعت هیچ محدودیتی برای فعالیت های فیزیکی نیست، البته تا زمانی که دارویی مصرف نکرده باشید.
  • ورزش نکنید یا رانندگی نکنید، و یا چیزهای سنگین بلند نکنید آن هم درست زمانی که داروی مسکن مصرف کرده اید.
  • دو روز بعد از جراحی دوش بگیرید یا حمام کنید.
  • در استخر دو روز بعد از لاپاروسکوپی می توان شنا کرد، اما از رفتن به جکوزی جدا باید خودداری کرد.

رژیم غذایی :

• تا جایی که می توانید باید حتما قبل از جراحی مایعات بنوشید.
  • اولین روزی که خانه می رویدف مایعات سبک مانند آب سیب، سوپ،و غیره بخورید و از خوردن غذاهایی که معده را اذیت می کندن خودداری کنید.
  • از خوردن آب میوه هایی مثل آب پرتقال و آب گوجه فرنگی خودداری کنید. به تدریج می توان غذا را اضافه کرد.
  • دومین روز بعد از جراحی باید قادر به برگشتن به رژیم غذایی عادی تان باشید.
  • به همین دلیل بیشتر داروهای مسکن باعث یبوست می شوند، پس مقدار زیادی آب باید نوشید، و غذاهایی که فیبر دارند میل کرد، مثل سبزیجات و میوه ها. همچنان فعال باشید و راه رفتن را فراموش نکنید.

درد و درمان :

• ممکن است دردهایی در ناحیه شکم داشته باشید.
  • درد شانه هم ممکن است داشته باشید. این بخاطر گاری می باشد که گرفتار آن می باشید. مقدار این درد متفاوت می باشد، اما باید تا ۴۸ الی ۷۲ ساعت از بین برود. پدهای گرم مفید می باشند.
  • ممکن است پزشک دارویی تجویز کند به درد های شکمی کمک می کند و تسکین می بخشد.
  • داروهای مسکن را در ۴۸ ساعت اولیه بعد از جراحی استفاده کنید. بعد از آن، آن را به استامینوفن تغییر دهید.
  • داروهای مسکن برای درد شانه استفاده نکنید. استامینوفن مصرف کنید و پد گرم استفاده کنید.

منبع : http://bostoncenterendometriosis.org/