آیا عادت ماهانه روی بعد از عمل واژن تاثیر دارد؟
تیر ۲۰, ۱۴۰۰
سندرم PCOS و متفورمین
رایج ترین دارویی که برای کیست تخمدان تجویز می شود چیست؟
مرداد ۲۴, ۱۴۰۰

علت بروز تخمدان پلی کیستیک چیست؟

تخمدان پلی کیستیک : چه عواملی منجر به PCOS می شود؟

سندرم تخمدان پلی کیستیک یا PCOS در واقع شرایطی ست که یک خانم تخمدان هایش درگیر می شوند.

همین باعث بروز یکسری علائم متعدد در او می شود، که شامل سخت بچه دار شدن است. حال چه عواملی منجر به بروز سندرم PCOS می شوند ؟

سندرم پلی کیستیک تخمدان یک به عبارتی باید اینطور گفته شود که : هیچ کیست واقعی در کار نیست. (فقط کیسه های حاوی تخمک هایی می باشد که بارور نشده اند). با یک اسکن نمی توان با اطمینان گفت یک نفر به آن دچار است.

تخمدان پلی کیستیک یا PCOS یک بیماری ژنتیکی پایه می باشد. انسولین، هورمونی ست که قند خون را کنترل می کند. آن هایی که مشکوک به دیابت نوع ۲ می باشند، مثل آسیایی ها، یا آن هایی که سابقه خانوادگی دارند، باعث می شود بدن شان توانایی قند خون به طور درستی نداشته باشد. بدن انسولین اضافه برای مقابله با این شرایط تولید می کند.

انسولین اضافه باعث تغییرات گسترده هورمونی در بدن می شود که منجر به علائمی در PCOS می شود.

علائم آن چیست؟

بخاطر تغییرات هورمونی، تخمدان (باروری و آزادسازی تخمک)، هر ماه ممکن است رخ ندهد.

درنتیجه باردار شدن را سخت می کند. اگر تخمک گذاری رخ ندهد، پریودها به تاخیر می افتند. گاها تا ماه ها این اتفاق رخ می دهد.

یکسری هورمون های اضافی دیگری هم می باشند که منجر به رشد موی ناخواسته می شوند. یا تغییرات پوستی و آکنه. با گذشت طولانی مدت زمان، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ هم می باشد.

آیا سندرم تخمدان پلی کیستیک یا PCOS به تنهایی منجر به ناباروری می  شود؟

سندرم PCOS رایج ترین دلیل ناباروری می باشد، طوری که تخمک ها در همان زمان آزاد نمی شوند.

با این حال، به خاطر اینکه هیچ فقدانی در هورمون یا تخمک ها نمی باشد، بیشتر تمایل به درمان دارند تا در شرایطی که کمبود در آن ها می باشد. در اکثر موارد، با این حال کاهش وزن تمام چیزی ست که می تواند به عدم توازن هورمونی و مرتبا، تخمک گذاری کمک کند.

چه درمان هایی برای سندرم تخمدان پلی کیستیک پیشنهاد می شود؟

درمان آن بستگی به علائمش دارد.

سندرم تخمدان پلی کیستیک

اگراضافه وزن داشته باشید، کاهش وزن به تنهایی می تواند این علائم را کاهش داده ویا به بیمار کمک کند که باردار شود. خصوصا در درمان هایی شامل IVF. اگر باروری مساله باشد، یک داروی ساده هم میتواند آن را درمان کند.

یا با یک جراحی ساده .

رشد موی زائد هم با قرص های پیشگیری هم می تواند کنترل شود. هر قرصی تاثیرگذار است. اما پیشنهاد می کنیم که ببینید پزشک متخصص زنان وزایمان پیشنهادش چیست. در موارد متعدد و ثابتی، داروهای دیگری هم هست که داده می شوند. داروهای موضعی مثل  وکس هم تاثیر دارد.

آکنه هم که با کرم های موضعی یا انتی بیوتیک های خوراکی قابل درمان است.

غیرعادی بودن پریودها، یا سنگین بودن شان، می تواند با قرص های ضد بارداری کنترل شود.

آیا PCOS منجر به سرطان  می شود؟

در هر دوره قاعدگی که دارید، زمانی که تخمک ها آزاد می شوند، معمولا اواسط چرخه ماهانه، هورمون های بارداری، پروژسترون علاوه بر استروژن از تخمدان ها آزاد می شود. پروژسترون برخلاف تاثیرات استروژن است.

در این سندرم پلی کیستیک، بخاطر کمبود تخمک گذاری، پروژسترون تولید نمی شود. بنابراین، استروژن شروع به ضخیم شدن دیواره رحم می کند، گاها به مدت ماه ها.

این رشد غیرقابل کنترل منجر به بروز سرطان در دیواره رحم می شود.

بنابراین باید حداقل یک دوره پریود هر سه ماه داشته باشید. اگر رخ نداد، نزد پزشک زنان مراجعه کنید، هورمون های ساده  ای به مدت ۵ تا ۷ روز به مدت سه ماه داده میود.

آیا درمانی برای آن هست؟

بخاطر مسائل ژنتیکی، هیچ درمانی نیست. اما علائمش قابل کنترل می باشند.