مهمترین عامل برای یک بارداری موفق چیست؟
مهر ۱۱, ۱۴۰۰
اهدا کننده تخمک چه شرایطی باید داشته باشد؟
آذر ۷, ۱۴۰۰

ایا لکه بینی نشانه کیست تخمدان است؟

کیست تخمدان کیسه ای است که روی تخمدان شما ایجاد می شود و معمولا پر از مایع است.

بیشتر کیست های تخمدان خوش خیم هستند، اما در صورت بزرگ شدن بیش از حد یا پاره شدن می توانند مشکلاتی را ایجاد کنند.

بسیاری از خانم ها در دوران تخمک گذاری به عنوان بخشی از قاعدگی طبیعی خود دچار کیست تخمدان می شوند. گاهی اوقات این توده ها که کیست های functional نامیده می شوند، می توانند باعث درد شوند. اما بیشترشان در عرض چند هفته ناپدید می شوند. در صورت وجود آندومتریوز، انواع دیگر کیست تخمدان ایجاد می شود. در حالی که نوع دیگر ان مادرزادی است – چیزی که شما با آن متولد شده اید.

درمان همه این ها بسته به شرایط فردی شما متفاوت است.

آیا همه کیست های تخمدان علائم دارند؟

گاهی اوقات کیست تخمدان هیچ علامتی ندارید.

همین یک دلیل مهم برای حفظ ویزیت های منظم نزد متخصص زنان و زایمان است. ممکن است پزشک در طول معاینه کیست را تشخیص دهد.

علائم شایع کیست تخمدان چیست؟

در ادامه برخی از شایع ترین علائم کیست تخمدان ذکر شده است :

• نفخ

آیا به طور مداوم احساس سیری دارید مثلا حتی زمانی که زیاد غذا نخورده اید؟ اگر شکم شما دائماً سنگین و متورم است، ممکن است کیست تخمدان داشته باشید.

• درد هنگام مقاربت

درد هنگام مقاربت جنسی نشانه چند بیماری مختلف شاید باشد. اجازه ندهید رابطه جنسی دردناک بر روابط شما تأثیر بگذارد. متخصص زنان است که تعیین می کند آیا درد شما ناشی از کیست تخمدان است یا علل دیگری.

• درد لگن در دوران قاعدگی

بسیاری از زنان در دوران قاعدگی خود دچار گرفتگی می شوند که این طبیعی است.

با این حال، اگر در دوران قاعدگی دچار درد غیرمعمولی هستید، کیست تخمدان یکی از دلایل ان می تواند باشد.

• درد کناره های شکم

درد در یک طرف شکم می تواند نشانه آپاندیسیت یا بیماری دیگری باشد، علاوه بر کیست تخمدان. وقتی کیست بسیار بزرگ شود، می تواند دردناک شود.

• تغییراتی در elimination

تغییر در عادات ادراری یا روده می تواند نشانه کیست تخمدان باشد.

اما همچنین می تواند نشان دهنده مشکلات جدی پزشکی باشد، بنابراین حتما این نشانه را بررسی کنید.

علائم هشداردهنده و اورژانسی کیست تخمدان چیست؟

علائم هشداردهنده کیست تخمدان

ویزیت منظم زنان نزد متخصص زنان می تواند به جلوگیری از شرایط اضطراری ناشی از کیست تخمدان کمک کند.

گاهی ممکن است کیست تخمدان پاره شود. کیست ممکن است باعث چرخش تخمدان شود، که جریان خون را متوقف کرده و منجر به پارگی می شود. در این صورت، شما نیاز به درمان های اورژانسی دارید. به گفته پزشک اطمینان حاصل کنید و جز برنامه ضروری تان قرار دهید.

در زیر علائم رایج پارگی کیست تخمدان ذکر شده است :

• تب ، استفراغ و درد لگن
  • درد ناگهانی و شدید لگن
  • احساس سبکی سر، سرگیجه یا ضعف
  • خونریزی شدید
  • تنفس سریع و پی در پی

برخی از علائم کیست تخمدان ممکن است شبیه علائم سایر بیماری های پزشکی باشد.

تشخیص صحیح برای دریافت درمان مناسب و به موقع بسیار مهم است. البته همه موارد یکسان نیستند و درمان بستگی به نوع کیست، در حال رشد یا عوامل دیگر دارد.