رابطه سلامت دهان با سرطان سینه چیست؟

کیست تخمدان
مراقب کیست های تخمدانی باشید!
بهمن ۲۳, ۱۳۹۶
بارداری در صورت انجام هیسترکتومی
آیا بعد از عمل هیسترکتومی می توان باردار شد؟
اسفند ۶, ۱۳۹۶

رابطه سلامت دهان با سرطان سینه چیست؟

ارتباط سلامت دهان و سرطان سینه

اگر فکر خود هستید، و می خواهید از هر نوع سرطانی از جمله سرطان سینه دور باشید، مراقب دهان و دندان های خود باشید.

این روزها مادران، دختران، خواهران و دوستانی را می بینید که هر روز با بیماری سرطان مبارزه می کنند و خوشبختانه در این بین، دندانپزشکی توانسته است تاثیر بسزایی در کاهش این بیماری داشته باشد. در واقع وقوع آن را به تاخیر انداخته و در فرایند درمانی ش بسیار تاثیرگذار بوده است.

سرطان سینه چه رابطه ای می تواند با سلامت دهان و دندان داشته باشد؟

طبق مطالعه ای که اخیرا توسط مجله بین المللی تحقیقات سرطان شده است، زنانی که سلامت دهان درستی ندارند یا به بیماری های لثه دچارند، ۱۱ مرتبه بیشتر احتمال داده می شود که مبتلا به سرطان سینه باشند. محققان بر این باورند که خطر این بیماری در صورتی بالاتر می رود که التهاب در نتیجه بیماری های لثه به وجود بیاید، زیرا به باکتری ها و ویروس ها این اجازه را می دهد که وارد جریان خون شوند و منجر به آسیب های بیشتری به بدن بشوند و تهدیدات دیگری برای بدن داشته باشند. همه این ها می توانند واکنش های ایمنی بدن را از کار بیندازند. همچنین تغییرات غیر طبیعی می تواند در سلول ها ایجاد کند. طوری که منجر به سرطان می شود، از جمله سرطان سینه.

ارتباط سلامت دهان و سرطان سینه

لثه های قرمز و ملتهب شاید نادیده گرفته شوند. اما علائمی از بیماری لثه می باشند. جامعه دندانپزشکی در این موارد توصیه می کند که حتما نزد یک دندانپزشک مراجعه کرده و چکاپ های منظمی را داشته باشید. هم به جهت جلوگیری از بیماری های لثه، و خصوصا سرطان.

مسائل دندانی را تا قبل از ظهور سرطان حل کنید!

دست و پنجه کردن با سرطان به اندازه کافی استرس زا هست، اما عدم درمان بیماری های لثه ای فقط مسائلی از جمله التهاب لثه و عفونت لثه را به همراه خواهد داشت. به خاطر برخی داروهایی که برای سلول های خونی تجویز می شود، به طور طبیعی با عفونت مبارزه می شود، و پاکسازی عمیقی صورت می گیرد، اما روش های دیگری هم می باشند که در مراحل پیشرفته درمان سرطان مد نظر می باشند. زمانی که بیمار سرطانی تحت درمان می باشد، بهداشت دهانی هم باید رعایت شود تا از عفونت های بیشتر جلوگیری شود، زیرا خود همین مسئله به تنهایی می تواند در سیستم ایمنی بدن اختلال ایجاد کند. در بسیاری از موارد انکولوژیست ها و دندانپزشکان به عنوان یک تیم حاضر می شوند و برنامه درمانی را در پیش می گیرند.

درمان سرطان نیز روی سلامت دهان تاثیر می گذارد!

همانطور که بهداشت دهان روی برنامه های درمانی سرطان تاثیرگذار می باشد، این درمان ها به خودی خود می توانند منجر به مشکلات دهانی شوند. مطالعه ای نشان داده است که بیش از یک سوم مردمی که در مرحله پیشرفته درمان سرطان می باشند، بیماری های دهانی دارند. شیمی درمانی و رادیوتراپی روی سلول هایی که تجمع می یابند، متمرکز می شود. اما سلول های دهانی خیلی سریع تولید و بازسازی می شوند و به خاطر همین اغلب سلول های سالم توسط سلول های مهاجم از بین می روند. از این رو عوارض جانبی ناخوشایند و دردناکی در پی آن ها می باشد.

موکوزیت(التهاب شدید دهان)، تراش (عفونت قارچی دهان)، و عفونت های باکتریایی که اغلب در طی درمان سرطان اتفاق می افتند. یکی از شایع ترین عوارض درمان هم خشکی دهان می باشد که به باکتری ها اجازه رشد می دهد و بلعیدن، صحبت کردن، و خوردن را برای بیمار سخت تر می کند. گاهی اوقات درمان هایی هم هستند که منجر به درد و سوزش می شوند که معمولا دندان درد تلقی می شود. حتی اگر هم خیلی کم است، باید تمام این مسائل به پزشک گزارش شود و ترتیب یک ملاقات با دندانپزشک داده شود.

error: Content is protected !!