ویروس HPV و هرپس ژنیتال چه تفاوتی با همدیگر دارند؟

شنیدن جنین در بارداری
آیا جنین صدای مادر را می شنود؟
مرداد ۷, ۱۳۹۷
وجود لخته های خون در دوران قاعدگی
دیدن لخته خون در دوران قاعدگی طبیعی است؟
مرداد ۲۱, ۱۳۹۷

ویروس HPV و هرپس ژنیتال چه تفاوتی با همدیگر دارند؟

ویروس HPV در مقایسه با ویروس HSV

هرپس و ویروس HPV هردو عفونت های منتقله جنسی هستند که می توانند پوست درگیر کنند. با این حال، هر ویروسی درگیر است، از آن متمایز می شود. عفونت ها هم نیاز به درمان های مختلفی دارند و می توانند در طولانی مدت تاثیر خودشان را بگذارند.

ویروس HPV کوتاه شده ویروس پاپیلومای انسانی است. ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) منجر به ایجاد تبخال می شود.

انواع مختلفی از این نوع ویروس ها می باشد. هر نوعش هم علائم مختلفی دارد، و می تواند روی بخش های مختلف بدن تاثیر بگذارد. هیچ درمانی هم برای ویروس HPV یا هرپس نیست.

در ادامه به تفاوت های بین ویروس HPV و هرپس می پردازیم که شامل علائم شان و روش های درمان و پیشگیری آن ها می باشد.

تفاوت کلیدی بین HPV و هرپس چیست ؟

با معاینه جراح و متخصص زنان در شیراز می توان به تفاوت های بسیار مهمی از این دو ویروس پرداخت که در این جدول آورده ایم :

ویروس hpv

هرپس :

تفاوت های بسیاری در ویروس هرپس می باشد :

ویروس HSV نوع ۱ :  معمولا منجر به هرپس دهانی می شود که روی پوست اطراف دهان تاثیر می گذارد. همچنین می تواند روی پوست ژنیتال تاثیر داشته باشد.

ویروس HSV نوع ۲ : معمولا منجر به هرپس ژنیتال می شود و می تواند روی پوست اطراف ناحیه تناسلی و آنوس تاثیر بگذارد. همچنین گاهی اوقات ممکن است پوست اطراف دهان را هم درگیر کند.

در آمریکا، بیش از یکی از هر ۶ نفر بین سنین ۱۴ تا ۴۶ سال هرپس ژنیتال دارند؛ تقریبا ۵۰درصد بزرگسالان را در کل کشور تشکیل داده است که هرپس دهانی دارند.

معمولا از طریق یک شخص به دیگری از طریق رابطه جنسی انتقال پیدا می کند. هرپس دهانی می تواند با بوسیدن، و یا از طریق یکسری افراد به کودکان نیز انتقال پیدا کند.

هر دو نوع هرپس منجر به تاول های هایی می شود خارش زیادی دارند و از طریق پوست منتقل می شوند. همین می تواند باعث ایجاد زخم هایی هم شود. زمانی که این تاول ها اطراف دهان دیده می شود، با عنوان تبخال آن را می شناسند.

تبخال یا زخم های سرد هم روی لب می توانند به وجود بیایند، و امکان ظاهر شدن آن به شکل خوشه ای هم می باشد. پوست اطراف آن هم ممکن است قرمز، یا خیلی حساس شوند. این زخم ها معمولا بیش تر از چند هفته هم نمی مانند.

زخم های هرپس بگیر نگیر دارد. حتی جراح و متخصص زنان در شیراز با توجه به بیمارانی که دارای این مشکل بوده اند، می گوید اولین باری که فرد چنین ویروسی را می گیرد، علائمی مثل سرماخوردگی هم دارد.

با گذشت زمان هم درد کمتری خواهند داشت. زمانی که شخص عمرش بالاتر می رود، شیوع این بیماری کمتر می شود و دوره هایش هم کوتاه تر خواهد شد. در برخی هم به طور کامل این بیماری متوقف می شود.

تاول های ویروس هرپس معمولا پر از مایعی هستند که دردناک هم می تواند باشد. طوری که با هم یکجا روی پوست جمع می شوند و دیده می شوند و ممکن است اطراف یکسری اعضای دیگر از جمله موارد زیر دیده شوند :

• ولوا
  • واژن
  • اطراف ران ها
  • انوس
  • آلت تناسلی مردان

علائم اضافی دیگری هستند که با تبخال تناسلی مرتبط می باشند، از جمله :

• خارش
  • درد اطراف ژنیتال
  • احساس سوزش موقع ادرار کردن
  • هرپس معمولا تهدیدی برای زندگی فرد نمی باشد.

ویروس HPV یا زگیل تناسلی

ویروس HPV :

ویروس HPV شایع ترین عفونت جنسی در ایالات متحده می باشد که ۷۹میلیون نفر از مردم آن ها این مشکل را دارند.

انواع مختلفی از ویروس HPV می باشد که می توانند دارای علائم مختلفی باشند. اکثر این ویروس ها مشکلات خاصی برای سلامت بیمار به همراه ندارند اما می توانند منجر به سرطان شوند.

انجمن پزشکی بر این عقیده می باشد که نوع HPV 6 و ۱۱ در معرض خطر کمتری می باشند به خاطر اینکه بعید است دچار مشکلات جدی پزشکی شوند. با این وجود، منجر به بروز ۹۰درصد این زگیل های تناسلی شده اند.

زگیل های تناسلی می توانند روی این قسمت ها از بدن گسترش یابند :

• آلت تناسلی مردان
  • اسکروتوم
  • انوس
  • ولوا
  • واژن
  • گردنه رحم

این زگیل ها به نظر نرم، روشن، و گوشتی می رسند. اما منجر به علائم خاصی نمی شوند، و متخصصان پزشکی می توانند آن ها در صورت لزوم از بین ببرند.

زگیل های خطرناک HPV می توانند منجر به سرطان شوند و این زگیل ها می توانند باعث بروز سرطان اندام تناسلی، آنوس و زگیل در دهان و گلو می شود.

مراکز کنترل و پیشگیری از این بیماری ها توصیه می کند که زنان بین سنین ۲۱ تا ۶۵ سال رادیولوژی به جهت سرطان گردن رحم، آزمایش پاپ اسمیر یا تست پاپ انجام دهند. این رادیولوژی می تواند هر گونه ویروس HPV که این سلول ها را به وجود آورده، تشخیص دهد.