هورمون درمانی جایگزینی
هورمون درمانی زنان یائسه چه می باشد؟
تیر ۲۵, ۱۳۹۶
آندومتریوز و دردهای قاعدگی
آیا دردهای قاعدگی به آندومتریوز ربط دارد؟
مرداد ۸, ۱۳۹۶

آیا بعد از هیسترکتومی دستگاه ادراری آسیب می بیند؟

مشکلات اورولوژیک و درد مثانه بعد از هیسترکتومی :

به گفته متخصص زنان در شیراز مشکلاتی که بعد از جراحی واژن و لگن بررسی می شود، به این شرح می باشد. آسیب به دستگاه ادراری زنان بعد از جراحی های زنان غیر معمول می باشد. آسیب های مثانه معمول ترین آسیب اورولوژی تشخیص داده شده می باشد که به جراح مرتبط می باشد. با این حال دستگاه ادراری ممکن است در معرض خطر باشد، یا اینکه منجر به آسیب دائمی کلیه و یا از بین رفتن کلیه شوند.

نظر متخصص زنان در شیراز درباره آناتومی دستگاه ادراری :

آسیب های وارده به دستگاه ادراری عوارض بالقوه ای به دنبال هر عمل باز یا اندوسکوپی لگن خواهد داشت. همانطور که متخصص زنان در شیراز اشاره کرد، جراحی زنان و زایمان، بیش از ۵۰ درصد دستگاه ادراری را ممکن است تهدید کند. باقیمانده آن هم در طی جراحی کولورکتال، جراحی عمومی، عروق و اورولوژی اتفاق می افتند. دستگاه ادراری خیلی کم بین ۰.۵ تا ۲ درصد اتفاق می افتد که آسیب ببیند، که به خاطر هیسترکتومی کامل و عمل های لگنی زنان می باشند.

آیا بعد از هیسترکتومی دستگاه ادراری آسیب می بیند؟

این علائم که به خاطر هیسترکتومی رخ می دهد بعد از سال ها بهبود می یابد. در چنین اسیب هایی که شاید برای برخی به دنبال جراحی هیسترکتومی باشد، برای آن هایی که هیسترکتومی کامل کرده اند، ۵۰ درصد است، آن هایی که هیسترکتومی شکمی داشته اند نها ۴۰ درصد می باشند و ۵درصد بقیه هم به خاطر هیسترکتومی واژینال می باشند. همه آسیب های دستگاه ادراری زنان و زایمان در یک سوم از بخش دستگاه ادراری اتفاق می افتد(به عبارت دیگر بخشی از دستگاه که در نزدیکی مثانه و در لگن می باشد).

مثلا در جراحی دیواره واژن که آسیب ممکن است در آنجا دیده شود، به خاطر گسترش عرض مثانه (مثل هیسترکتومی واژینال، ترمیم قدامی دیواره واژن، یا درمان مجاری ادراری می باشد)است.

در صورتی که دردهایی در مثانه یا مشکلاتی بعد از جراحی مشاهده کردید حتما نزد پزشک مربوطه مراجعه کرده و این مسئله را حل کنید.

منبع : http://urology.wustl.edu