بهترین درمان درد پریود چیست ؟
آبان ۱۱, ۱۴۰۱
لابیاپلاستی با لیزر
آبان ۱۵, ۱۴۰۱

علائم، علل و خطرات سقط مکرر

سقط مکرر علل متفاوتی دارد و در سی تا پنجاه درصد موارد هم حتی پس از بررسی علت آن ناشناخته باقی مانده که به آن سقط غیر قابل توجیه گفته می‌شود. از انواع عللی که مرتبط با سقط شناخته شده‌اند،

می‌توان به مشکلات کروموزومی جنین، ناهنجاری‌های ساختمانی رحم، مشکلات هورمونی، بیماری‌های خون ایمنی، اختلالات همراه با افزایش انعقادپذیری، عفونت‌های دوران بارداری و بعضی از عوامل کمتر شایع مانند مصرف برخی از داروها، مواجهه با سموم موجود در محیط زندگی، سیگار و کافئین، اختلالات جفت، عوامل مربوط به پدر و بیماری‌های زمینه‌ای مادر (مثل بیماری‌های قلبی، خونی، کلیوی) و … اشاره کرد.

علل آناتومیک بروز سقط مکرر جنین

• ایجاد دیواره و یاچسبندگی در رحم

شکل غیرطبیعی رحم مانند رحم دوشاخ و یا تک شاخ
مثلا مصرف بعضی هورمونها در دوران بارداری توسط خانمهای باردارمیتواند باعث ایجاد این ناهنجاریها در رحم جنین دختر آنها شود.
• وجود نارسایی در دهانه رحم و یا عدم تشکیل دهانه رحم.
اگر سلول تخم، روی دیواره رحم جایگزین شود، سقط جنین در سه ماهه اول رخ خواهد داد. نقص و دفرمیتی در دیواره داخلی رحم می تواند به خودی خود علت شصت درصد بروز سقط جنین ها باشد.
• وجود فیبروم و یا چسبندگی لایه های درون رحمی
چسبندگی لایه های درون رحمی و وجود فیبروم عموما باعث بروز خونریزی های مکرر در دوران بارداری خواهند شد و از طریق ایجاد کم خونی نیز باعث سقط مکرر جنین میتواند بشود.
.آدنومیوز که نفوذ بافت آندومتر به رحم‌ میباشد میتواند خونرسانی رحم را مختل کند و باعث سقط شود

علل هورمونی بروز سقط مکرر جنین

• یکی از مهم ترین علل بروز سقط جنین اختلالات هورمونی است.
• ضیعف بودن تخمدان
• بیماری دیابت
• کم کار یا پرکار بودن تیروئید
• کمبود

علائم سقط مکرر جنین

به طور کلی علایم سقط جنین عبارتند از :

• خونریزی شدید
  • درد شکم و کمر
  • پارگی کیسه آب و خروج آب از رحم

در صورت مواجهه با این علائم سریع به پزشک مراجعه کنید .

عوارض سقط مکرر جنین

سقط ناقص : این عارضه باعث می شود پس از دفع نیز همچنان خونریزی ادامه داشته باشد و پزشک مجبور است با کورتاژ یا دارو آنرا از بین ببرد .

خونریزی شدید  : سرگیجه سردرد ضربان قلب از علائم خونریزی شدید است . در صورت داشتن خونریزی سریع به پزشک مراجعه کنید .

عفونت : نشانه های عفونت واژن ، تب و لرز ، ترشحات

واژینال از عوارض سقط جنین است که با آنتی بیوتیک برطرف خواهد شد .

سندروم آشرمن یا چسبندگی داخل رحمی : این عارضه به دلیل عفونت یا جراحی بوجود می آید که ممکن است سبب ایجاد سقط مکرر خواهد شد .

افسردگی و اضطراب : ازعوارضی که می توانند ادامه ی زندگی را تحت تاثیر قرار دهند افسردگی و استرس است و حتما باید درمان شوند .

راه های درمان سقط مکرر

با توجه به علت سقط مکرر درمانها متفاوت است به طور مثال اگر علت سقط مربوط به سیستم ایمنی باشد داروهای مختلفی مانند هپارین آسپرین ویتامین دی و …تجویز خواهد شد . اگر علت سقط علل هورمونی باشد پزشک قرص متفورمین و پروژسترون تجویز خواهد کرد ‌. برای مشکلات ساختاری رحم اصولا عمل جراحی انجام می شود . هر چه زودتر علت سقط مشخص شود برای مادر بهتر است . استفاده از قرص سقط جنین اگر خودسرانه باشد باعث ایجاد عوارض خطرناکی خواهد شد .َ