واژینوپلاستی یا جراحی زیبایی واژن
واژینوپلاستی مناسب چه کسانی می باشد؟
مهر ۹, ۱۳۹۶
مشکل کنترل ادرار در زنان
علت مشکل کنترل ادرار در زنان چیست؟
مهر ۲۳, ۱۳۹۶

منشا دردهای مزمن لگنی چیست؟

منشا دردهای مزمن لگنی

دردهای مزمن  لگنی شامل چه مواردی می شود؟

با مراجعه به جراح و متخصص زنان در شیراز  بیمار از دردهای مزمن  لگنی اش می گوید. اما پزشک متخصص که می پرسد دقیقا کجا درد می کند، بیمار  تنها یک نقطه را نشان نمی دهد بلکه کل ناحیه لگنی اش را نشان می دهد. دردهای مزمن  لگنی می توانند به چند شکل باشند :

• دردهای شدید و پایدار
  • درد متناوب؛ یعنی درد می آید و می رود
  • دردهای خسته کننده
  • درد شدید یا گرفتگی
  • احساس فشار یا سنگینی در داخل لگن

چنین ناراحتی ممکن است به خاطر ایستادن طولانی مدت باشد که تشدید می شود و شاید هم زمانی که دراز می کشید باشد. این درد ممکن است خفیف و آزار دهنده باشد، یا خیلی شدید باشد که باعث بشود از کار و زندگی بیفتید و نتوانید ورزش کنید.

چه موقع نیاز به ویزیت پزشک است؟

به گفته جراح و متخصص  زنان در شیراز  بهتر است به جای دردی که می کشید، نزد یک متخصص زنان مراجعه کنید. یک وقت بگیرید؛ در صورتی که دردتان به صورت روزانه شما را آزار می دهد یا علائمتان بدتر شده باشد. دردهای مزمن  لگنی شرایط دشوار و پیچیده ای هستند که می توانند به علل متعددی باشند. در برخی موارد، ممکن است این درد به خاطر یکسری شرایط پزشکی باشد. مثلا، خانمی که آندومتریوز و کیست دارد، هردوی این ها منجر به دردهای لگنی می شوند.

چند نمونه از علل دردهای مزمن لگنی :

آندومتریوز : در چنین شرایطی بافت رحم ضخیم می شود. در واقع این رسوبات بافت در چرخه قاعدگی شما تاثیرگذار خواهند بود. به دلیل اینکه خونریزی خارج رحم اتفاق می افتد، خون و بافت رحم از واژن خارج نمی شوند. به جای آن، در رحم می مانند و منجر به کیست های دردناک می شوند.

مشکلات اسکلتی عضلانی : شرایطی که روی استخوان ها، مفاصل و بافت های همبند تاثیر می گذارد (سیستم اسکلتی عضلانی). مانند فیبرومیالژیا، تنش عضلانی کف لگن، التهاب مفصلی ناحیه شکم، این ها همه منجر به دردهای مکرر می شوند.

بیمار ی مزمن التهاب لگن : این عفونت در صورتی که طولانی مدت باشد، اغلب بیماری های منتقله جنسی، باعث زخم هم می شود که شامل ارگان های لگنی هم می شود.

تخمدان ها : بعد از جراحی و برداشتن رحم، تخمدان  ها و لوله های فالوپ، بخش کوچکی از تخمدان ممکن است داخل بمانند و منجر به کیست های دردناک شوند.

فیبروم : رشدهای غیر سرطانی در رحم ممکن است باعث فشار یا حس سنگینی در پایین شکم شوند. معولا کم پیش می آید منجر به دردهای شدید شوند، معمولا خونریزی های شدید به همراه دارند.

سندرم روده  تحریک پذیر : این وضعیت معمولا با نفخ، یبوست، یا اسهال همراه است که منبع فشار و درد در ناحیه لگنی می باشد.

سندرم مثانه دردناک : این شرایط با دردهای مکرر در مثانه، تکرر ادرار همراه می باشد. زمانی که مثانه تان پر می شود درد مثانه و لگن سراغتان می آید، که ممکن است پس از تخلیه مثانه بهتر شود.

سندرم تنگی لگن : بریخ پزشکان معتقدند که رگ های بزرگ و واریس که در اطراف رحم و تخمدان  ها می باشند، ممکن است باعث بروز دردهای لگنی شوند.

عوامل روانشناختی : افسردگی،  استرس مزمن ، یا سوء استفاده جنسی، و جمسی که ممکن است خطر ابتلا به دردهای مزمن  لگنی را افزایش دهد. پریشانی و استرس هم می تواند این درد را تشدید کند.