یائسگی زودرس چه موقع اتفاق می افتد؟

اضافه وزن و خطر ابتلا به سرطان سینه
آیا اضافه وزن در سرطان سینه موثر است؟
آذر ۱۲, ۱۳۹۶
نکاتی درباره هیسترکتومی
نکات جالبی درباره هیسترکتومی
آذر ۲۶, ۱۳۹۶

یائسگی زودرس چه موقع اتفاق می افتد؟

یائسگی زودرس

یائسگی زودرس و علائم و علل آن

معمولا یائسگی زودرس قبل از ۴۰ سالگی اتفاق می افتد. یکی از دلایل پزشکی آن هم نارسایی زودرس تخمدان ها می باشد. به گفته جراح و متخصص زنان در شیراز علل دیگری هم می تواند در این عارضه دخیل باشد، مثلا آسیب به تخمدان ها به دلیل شیمی درمانی یا برداشتن تخمدان ها. برخی علائم هم از جمله خشکی واژن، نوسانات خلقی، گرگرفتگی، کاهش میل جنسی و اختلالات خواب پیش می آید که قبل از موعد و سن یائسگی رخ می دهد. با همه این ها، منظور از یائسگی زودرس چیست؟

یائسگی زودرس :

یائسگی دوره ای از زندگی زنان می باشد که به پریود شدن پایان می دهد. از نظر جراح و متخصص زنان در شیراز دوره پریود مرتب، ۱۲ بار در سال می باشد. میانگین سنی یائسه شدن هم ۵۱ سالگی می باشد. گاها، یائسگی زودتر اتفاق می افتد، که می تواند به خاطر یکسری بیماری ها، یا عوامل ژنتیکی، و نیز جراحی باشد. زمان بندی و سن یائسه شدن خانم ها در هر کدام متفاوت می باشد.

چه عواملی منجر به یائسگی زودرس می شود؟

همانطور که قبلا اشاره کردیم، به گفته جراح و متخصص زنان در شیراز یائسگی قبل از ۴۰ سالگی، یائسه شدن زودرس می باشد. دلیل پزشکی آن هم نارسایی تخمدان ها می باشد. به عبارتی، نارسایی زودرس تخمدان ها چنین مشکلی را به وجود می آورند. در نارسایی زودرس تخمدان ها، تخمدان ها فقط تا قبل از ۴۰سالگی به طور نرمال کار می کنند. زنانی که به چنین مشکلی دچار می شوند، پریودهای مرتب ندارند، و معمولا هم تجربه ناباروری دارند.

دلیل دیگری که می تواند در یائسه شدن زودرس خانم ها دخیل باشد، درمان های سرطان یا دیگر بیماری ها می باشد. مثلا شیمی درمانی و تابش اشعه خود می تواند روی تخمدان ها تاثیر گذار باشد. به عبارتی به تخمدان ها آسیب برساند.

یائسگی زودرس

دلیل دیگری که از آن یاد کردیم جراحی بود. با جراحی و برداشتن تخمدان ها، به هر دلیلی، می تواند در یائسگی زودتر از موعد موثر باشد. برداشتن رحم هم به این معنا  نیست که یائسه شده اید، بلکه خونریزی قطع شده است. اما تخمدان ها همچنان به کار خود ادامه می دهند و هورمون تولید می کنند.

دیگر دلایل نادری که ممکن است منجر به چنین عارضه زودرسی شوند، مصرف یکسری داروها، بیماری های مزمن، تومورهای هیپوفیز و هیپوتالاموس، اختلالات روانپزشکی، و سایر شرایط نسبتا نادر و نامشخص.

عوامل خطر در اوایل یائسگی :

نارسایی زودرس تخمدان ها حدود ۱ در هزار از سنین ۱۵ تا ۲۹ سالگی می باشد. بین ۳۰ تا ۳۹ سال هم یک نفر از ۱۰۰ نفر می باشد. این مسئله می تواند مرتبط با ژنتیک باشد مثل بیماری های خود ایمنی، تیروئید، عفونت های ویروسی، اختلالات هورمونی و یا اختلالات تغذیه ای. معمولا در زنانی دیده می شود که در بستگانشان چنین موردی داشته اند.

علائم یائسگی زودرس :

علائم یائسه شدن زودرس همانند یائسگی معمولی می باشد. شامل :

• نوسانات خلقی
  • خشکی واژن
  • تغییر در حافظه
  • گرگرفتگی
  • تغییر در میل جنسی
  • اختلالات خواب
  • افزایش وزن
  • تعریق شبانه
  • درد واژن هنگام مقاربت
  • معمولا قبل از یائسگی، پریودها نامنظم می شوند و مثلا ممکن است سال ها قبل از آن هم چنین اتفاقی بیفتد.